Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
H1N1 kini 80 kes, 11 tempatan
Diterbitkan:  Jun 24, 2009 10:43 AM
Dikemaskini: 10:40 AM

kemaskini 4.36pm Penularan tempatan wabak selesema A (H1N1) terus berlaku dengan dua kes lagi disahkan hari ini, menjadikan jumlahnya 11 sejak kes awal seminggu lalu.

Jumlah tersebut, termasuk 10 kes import yang baru disahkan, menjadikan semuanya 80 kes di seluruh negara sejak 15 Mei lepas.

Satu daripada kes tersebut dilaporkan di Johor apabila seorang pelajar wanita 19 tahun yang pulang dari Melbourne disahkan positif.

Mangsa menaiki penerbangan Singapura SQ0238 yang mendarat di Changi dua hari lepas.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata daripada keseluruhan kes terbaru, tiga melibatkan warga asing, Yaman (dua orang) dan Indonesia (1), manakala selebihnya rakyat

tempatan yang melawat di negara-negara terjejas dengan wabak

itu.

"Bilangan sekolah yang ditutup masih kekal empat sekolah dan tiga sekolah kekal diarah tutup satu daripada kelasya," katanya pada sidang media selepas mesyuarat jawatankuasa teknikal kebangsaan mengenai influenza A (H1N1) hari ini.

Bayi, pramugari dijangkiti

Dalam kenyataan hariannya di laman web Kementerian Kesihatan, Dr Mohd Ismail berkata dua kes penularan tempatan membabitkan pelajar warga Yaman, masing-masing 20 dan 22 tahun, yang dijangkiti daripada kes 63.

Kes terdahulu itu seorang warga Yaman, 24 tahun, yang datang melancong dari Bangkok pada 19 Jun menggunakan penerbangan AirAsia AK 342 (tempat duduk 18E) dan tiba di LCCT pada jam 6.15 petang.

Beliau dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh dan disahkan positif, kelmarin.

Sementara dua rakannya, yang dikelaskan kes tempatan, pelajar yang mengikuti kelas bahasa Inggeris di Asian Life Skill Sdn Bhd di KLCC dan menginap di pangsapuri Vista Komanwel, Bukit Jalil.

Selain itu, seorang bayi lelaki berusia 6 bulan warganegara

Malaysia yang kini menginap di California, Amerika Syarikat pulang pada 19 Jun menaiki pesawat CX 873 dari California ke Hong Kong.

Mangsa termuda itu menukar pesawat CX 723 dari Hong Kong ke Malaysia, tiba di KLIA pada pukul 3.30 petang hari yang sama tanpa sebarang simptom.

Bayi itu mulai demam dan batuk keesokan harinya dan semalam disahkan positif, lalu dimasukan ke Hospital Sungai Buloh.

Penumpang bas dicari

Seorang pramugari, 38 tahun, yang bertugas di penerbangan MH 151

dari Jeddah pada 19 Jun dan terus balik ke rumahnya di Pulau Pinang dengan esawat MH1166 pada hari yang sama.

Beliau mempunyai gejala demam dan sakit tekak Jumaat lalu dan

ke Hospital Pulau Pinang kelmarin untuk mendapatkan rawatan. Beliau disahkan positif semalam.

Menurut kenyataan Dr Mohd Ismail lagi, semua pesakit yang dimasukkan ke wad berada dalam keadaan stabil dan menerima rawatan antivirus.

Sehingga 8 pagi hari ini, seramai 44 pesakit yang masih berada di: Hospital Sungai Buloh (24 pesakit), Hospital Kuala Lumpur (4), Hospital Pulau Pinang (4), Hospital Ipoh (1), Hospital Alor Setar (3), Hospital Tuanku Ampuan Rahimah, Klang (4), Hospital Tuanku Jaafar, Seremban (2) dan Hospital Umum Sarawak (2).

Kementerian Kesihatan sedang mengesan semua penumpang bas dua tingkat Aeroline bernombor pendaftaran WMF 8862 yang dinaiki wanita Malaysia, 23 tahun, yang turun di Bandar Utama Damansara , Petaling Jaya pada 21 Jun jam 8 malam.

Pelayan itu, yang dikelaskan sebagai kes ke-69, bercuti selama empat hari ke Singapura mulai 17 Jun.

Selain itu, kementerian juga mengesan penumpang-penumpang penerbangan terbabit, seperti senarai dalam kenyataan hariannya , terutama di tiga tempat duduk hadapan dan belakang kes-kes

yang telah disahkan positif.

ADS