Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Ketua Pemuda Umno cuba mengalihkan isu royalti minyak Kelantan dengan menuduh seorang exco negeri Datuk Husam Musa cuba menghalang timbalan presiden PAS berkempen di Manek Urai.

Menafikan tuduhan Khairy Jamaluddin Abu Bakar semalam, Husam juga berkata beliau sekadar ahli jawatankuasa (AJK) pusat PAS dan tiada kuasa menghalang Nasharuddin Mat Isa berceramah pada pilihanraya kecil DUN tersebut yang sedang berlangsung hingga Selasa depan.

"Saya ingat dia (Khairy) nak larikan perhatian daripada isu royalti minyak. Royalti minyak yang dia kena jawab. Ini Umno yang buat.

pas muktamar nasharuddin win post 060609 husam hug nash "Kita tak ada sekat sesiapa. Mungkin dia (Nasharuddin) ada kerja lain, (jadi) dia tak datang lagi. Di Parlimen pun dia tak pergi," katanya apabila diminta mengulas isu ketidakhadiran pemimpin kanan PAS itu yang dijadikan modal kempen Umno di Manek Urai.

"Takkan di Parlimen pun saya yang larang. Mungkin sehari dua lagi (dia datang)," kata Husam lagi, yang kalah di tangan Nasharuddin sewaktu bertanding merebut jawatan nombor dua itu pada muktamar PAS, awal bulan lepas.

Susulan perebutan itu, Khairy mendakwa Husam "berdendam akibat kalah" di tangan penyandang jawatan tersebut dan dilaporkan mengarahkan Nasharuddin dilarang.

Diminta mengulas dakwaan tersebut, Husam berkata: "Saya mana ada kuasa nak larang timbalan presiden PAS.

"Saya ini AJK PAS pusat sahaja."

Ditanya sama kemunculan Nasharuddin beberapa hari lagi boleh memarakkan semula isu kerajaan perpaduan seperti kempen Umno di kerusi DUN itu, exco ekonomi Kelantan itu berkata:

"Modal ini tidak tahan lama. Kita akan tumpu pada isu royalti minyak."

Petronas akan memberi penjelasan kepada kerajaan PAS Kelantan berhubung tuntutan royalti minyak bernilai RM1.7 bilion, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kabinet yang bermesyuarat semalam membuat keputusan itu dilaporkan untuk menjamin kredibiliti kerajaan agar "tidak ada rakyat yang terpengaruh dengan tuntutan tidak berasas" beberapa pemimpin Pakatan Rakyat.

''Untuk lebih kredibiliti, kabinet membuat keputusan biarlah Petronas dalam sehari dua lagi menjelaskan kedudukan sebenar dari sudut perlembagaan dan perundangan supaya tidak ada rakyat Kelantan terpengaruh," beliau dipetik berkata selepas berceramah di Kampung Peria dalam kawasan Manek Urai semalam.

ADS