Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Perwakilan Umno JB laung 'Anwar pengkhianat bangsa'
Diterbitkan:  Aug 9, 2009 10:03 PM
Dikemaskini: 2:17 PM

Perwakilan Umno Johor Bahru yang menghadiri persidangan perwakilan bahagian hari ini mencabar Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyaman mereka selepas serentak melaungkan "Anwar Ibrahim pengkhianat bangsa".

Laungan sebulat suara itu dilakukan 398 perwakilan Umno bahagian Johor Bahru dari 84 cawangan yang bersidang ketika Ketua Umno bahagian, Datuk Shahrir Abdul Samad menyampaikan ucapan perasmian.

"Mari kita bangun melaungkan ‘Anwar Ibrahim pengkhianat bangsa', supaya Anwar boleh turut sama mengambil tindakan undang-undang menyaman kita semua, Umno Johor Bahru sanggup menghadapi tindakan saman itu," katanya hari ini, lapor Bernama.

Serentak dengan itu, semua 398 perwakilan Umno Johor Bahru bangun dan bersama-sama melaungkan ayat ‘Anwar Ibrahim pengkhianat bangsa'.

Shahrir berkata Umno Johor Bahru bersama-sama dengan Timbalan Presiden parti, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam menyuarakan pandangan yang terbuku dalam hati semua ahli Umno Johor Bahru selama ini.

Baru-baru ini, Muhyiddin dalam ucapannya semasa merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Sri Gading di Batu Pahat menyifatkan Anwar sebagai pengkhianat perjuangan orang Melayu.

Berikutan kenyataan itu, Anwar menerusi peguamnya dilaporkan menghantar surat tuntutan meminta Muhyiddin memohon maaf atau berdepan saman sebanyak RM100 juta.

Shahrir berkata laungan dan desakan itu, adalah suara hati Umno Johor Bahru dan mereka tidak gentar menghadapi Anwar yang kini, sudah terpesong daripada semangat perjuangan orang Melayu.

"Kita tunjukkan pada pembangkang bahawa ahli Umno sanggup menghadapi mereka (pemimpin pembangkang) yang dilihat sewenang-wenang melemparkan pelbagai tuduhan dan fitnah kepada pemimpin parti dan ahli parti," kata Shahrir.

Di BATU PAHAT, Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata Anwar harus melupakan hasratnya untuk menjadi perdana menteri kerana beliau tidak mampu menggalas tanggungjawab berat itu.

Katanya kegagalan Anwar sudah terbukti apabila beliau tidak mampu menangani dengan berkesan kemelut di beberapa negeri yang dikuasai pakatan parti pembangkang selepas pilihanraya umum lalu.

"Jika pentadbiran di Kedah dengan pelbagai masalahnya, di Pulau Pinang pula masalah penduduk gagal diselesaikan dan di Selangor pakatan gagal mencapai kata sepakat berkaitan isu arak.

"Jadi macam mana hendak menjadi pemerintah sebuah negara, jika hanya beberapa negeri yang mereka tadbir tidak boleh diuruskan dengan baik," katanya selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Parit Sulong, hari ini.

Mohd Shafie mendakwa Anwar juga mengalami masalah moral dan suka membuat janji kosong yang boleh mengelirukan rakyat apabila heboh mengatakan akan mengambil alih pentadbiran negara pada 16 September tahun lalu dan kononnya mendapat sokongan tetapi ia terbukti hanya satu penipuan.

ADS