Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ribut debu pelik landa Australia
Diterbitkan:  Sep 23, 2009 7:29 PM
Dikemaskini: 11:41 AM

Ribut debu terburuk dalam tempoh beberapa dekad melanda timur Australia hari ini, menyelubungi Sydney, dan menyebabkan kesesakan pengangkutan dalam cuaca pelik yang menyebabkan berlakunya gempa bumi, hujan batu gergasi dan juga puting beliung.

Angin kuat menyebabkan bandar terbesar Australia itu diselubungi bertan-tan debu merah dari padang pasir, diliputi jerebu jingga yang menyeramkan dan menyaluti mercu tanda kota itu Rumah Opera Sydney dengan lapisan debu.

Ribut itu, dilaporkan paling serius sejak 1940-an, kemudian merebak 600 kilometer ke arah utara sehingga ke pesisir Queensland dan dijangka merebak ke New Zealand, sejauh 4,000 kilometer, kata pakar-pakar.

Debu menyelubungi kebanyakan kawasan di New South Wales, negeri yang paling padat penduduk di benua kecil itu, menyebabkan pencemaran udara paling teruk dalam sejarah dan memendapkan 75,000 tan debu di laut Tasman setiap jam.

Pengangkutan udara terjejas teruk sehingga memaksa penumpang menangguhkan jadual penerbangan dalam tempoh yang lama di lapangan terbang Sydney dan kebanyakan penerbangan antarabangsa terpaksa dialihkan ke Melbourne dan Brisbane.

Malah, perkhidmatan feri Sydney digantung dan polis memberi amaran kepada pemandu untuk lebih berhati-hati susulan tahap penglihatan yang terhad.

[Baca berita penuh]

freak dust sand storm hit australia
ADS