Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ah Long ugut mangsa di facebook
Diterbitkan:  Nov 16, 2009 5:21 PM
Dikemaskini: 9:35 AM

Ah Long kini menggunakan laman web sosial percuma yang popular iaitu facebook untuk mengugut dan memalukan peminjam yang

gagal menjelas hutang.

Ketua Jabatan Aduan dan Khidmat Awam MCA Datuk Michael Chong berkata cara itu diguna bagi menakutkan mangsa dengan menyiarkan identiti mangsa seperti gambar, maklumat peribadi dan jumlah hutang yang tidak dijelaskan.

"Sebelum ini, mereka (Ah Long) menggunakan cat dan poster tetapi kini mereka meletakkan maklumat mengenai peminjam di dalam laman web sosial mereka sendiri," katanya kepada pemberita di ibu pejabatnya di Wisma MCA di Kuala Lumpur hari ini.

Dalam kes terbaru ini, seorang pekerja kedai aksesori kereta diugut supaya menjelaskan bayaran menerusi laman web berkenaan.

Beliau berkata Ah Long turut meletakkan gambar dan memberi amaran supaya menjelaskan bayaran.

Mangsa yang berumur 25 tahun dan berasal dari Batu 9, Cheras itu meminjam RM1,000 September lepas tetapi dipaksa menjelaskan bunga tambahan sebanyak RM80,000.

Bimbang akan ugutan yang semakin banyak diterima dan menjadi-jadi, satu laporan polis dibuat peminjam itu Jumaat lepas (13 Nov) di balai polis daerah Kajang. BERNAMA

ADS