Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Penyokong Hindraf ditahan 'pakai lencana anti-ISA'
Diterbitkan:  Dec 13, 2009 7:23 PM
Dikemaskini: 2:59 PM

Upacara sembahyang bagi memperingati penahanan lima pemimpin Hindraf di bawah ISA dua tahun lalu, dicemari dengan penangkapan seorang pemimpin utamanya, S Jayathas.

Dia ditahan kerana didakwa memaki lencana anti-ISA.

hindraf isa prayer 131209 handcuff Sejurus selepas beredar dari sebuah kuil Hindu di Bangsar Utama di mana majlis sembahyang itu diadakan, seorang anggota polis berpakaian biasa menarik Jayathas dan berkata dia ditahan kerana memakai lencana tersebut.

Jayathas tidak melawan tetapi berulangkali bertanya kepada anggota polis di situ sama ada lencana itu haram, tetapi mereka hanya berdiam diri.

Bekas penasihat undang-undang Hindraf P Uthayakumar yang mengetahui upacara sembahyang tersebut, cuba mendapatkan alasan penangkapan tersebut, tetapi tidak berhasil.

"Di bawah Artikel 5 (1) perlembagaan persekutuan, kamu mesti menyatakan alasan penangkapan. Adakah kamu tahu undang-undang?" beliau kedengaran bertanya kepada anggota polis tetapi tidak dihiraukan.

Jayathas kemudiannya dibebaskan pada kira-kira jam 6 petang. Dia diminta melaporkan diri semula di balai polis Traverse pada 28 Disember ini.

Sebelum ini, Uthayakumar mengetuai kira-kira 40 penyokong Hindraf mengadakan upacara sembahyang tersebut di kuil Hindu di Lengkok Abdullah, Bangsar Utama.

Mereka semuanya berpakaian hitam sebagai simbol protes terhadap penggunaan ISA, yang membenarkan penahanan tanpa bicara.

Kira-kira 50 anggota polis berada dekat kuil tersebut sejak awal pagi, tetapi membenarkan kumpulan itu berhimpun di dalam kuil pada kira-kira jam 2 petang.

Baca berita penuh

ADS