Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Teoh dinamakan bapa pada sijil lahir anaknya
Diterbitkan:  Feb 24, 2010 5:14 PM
Dikemaskini: 2:38 PM

Anak lelaki pembantu politik kepada seorang exco negeri Selangor, Teoh Beng Hock yang dijumpai mati selepas disoal-siasat oleh pegawai SPRM di Shah Alam, tahun lalu, menerima sijil kelahirannya hari ini.

Nama Teoh didaftarkan sebagai bapa bayi berkenaan.

Perkara itu disahkan oleh adik Teoh, Lee Lan kepaad Malaysiakini dan menurutnya bayi itu dinamakan ‘Er Jia”.

NONE Bayi itu dilahirkan Isnin, 23 Feb lalu di sebuah hospital swasta di Batu Pahat, Johor. Dia dilaporkan seberat 2.9 kilogram dan dalam keadaan sihat.

Selepas bersalin, ibu bayi itu, Soh Cher Wei, 28 pulang ke rumah ibu bapanya di Batu Pahat.

Teoh, 30, setiausaha politik, Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai lalu di tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam, sehari sebelum beliau mendaftarkan perkahwinannya dengan Cher Wei.

Sebelum ditemui mati, Teoh memberi keterangan sebagai saksi siasatan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang berpejabat di plaza itu.

Soh, 28, seorang guru di Semenyih, Selangor, sebelum ini telah membuat permohonan untuk meletakkan nama Teoh dalam surat beranak anaknya.

Lee Lan mengakui kejayaan mereka memperoleh sijil kelahiran berkenaan adalah hasil bantuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang sebelum ini berjanji membantu menyelesaikan isu mendapatkan dokumen penting itu. 

Dia juga mengaitkan kejayaan itu berkat daripada kerjasama Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien selain Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail serta Setiausaha Politik Perdana Menteri, Dr Ow Ei Sun dan Pegawai Khas Hishammuddin, Datuk Lau Yeng Peng.

"Saya menerima panggilan daripada Lau sehari sebelum sambutan Tahun Baru Cina yang memaklumkan isu mengenai sijil kelahiran bayi Soh sudah selesai. Katanya, kerajaan sudah bersetuju membenarkan bayi itu menggunakan nama keluarga mendiang dan sekali gus meletakkan nama Beng Hock sebagai bapanya.

"Bagaimanapun kami tidak menghebahkan perkara ini sehingga bayi ini dilahirkan," katanyai. 

ADS