Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Wanita muda mati akibat jangkitan H1N1
Diterbitkan:  Mar 2, 2010 1:36 PM
Dikemaskini: 5:42 AM

Seorang wanita berusia 22 tahun mati Ahad lalu di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian kerana jangkitan berhubung Influenza A (H1N1).

liow tiong lai health ministry h1n1 flu campaign pc 060709 02 Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai ( kiri, berbaju biru ), berkata wanita itu dimasukkan ke HUSM pada 15 Feb lalu kerana mengalami demam dan batuk selama lapan hari.

Mangsa telah mendapat rawatan di klinik swasta dan dirujuk terus ke HUSM pada hari yang sama.

Wanita itu disahkan sebagai jangkitan Influenza A (H1N1) pada 16 Feb dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi akibat komplikasi jangkitan paru-paru keesokan hari.

"Pesakit meninggal dunia dua minggu kemudian dengan penyebab kematian dicatatkan sebagai ''septicemic shock with acute respiratory distress syndrome secondary to H1N1 infection''," Liow berkata dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, angka kematian tempatan akibat H1N1 ialah 77 orang.

h1n1 flu malaysia school children students wearing mask 260609 02 Liow berkata walaupun jangkitan Influenza A (H1N1) bagi kes itu dikatakan sebagai ''secondary'', namun ia menunjukkan penularan H1N1 walaupun masih rendah boleh menyebabkan kematian jika rawatan awal tidak diambil.

"Walaupun kematian akibat jangkitan Influenza A (H1N1) tidak banyak berlaku pada masa ini, Kementerian Kesihatan ingin menegaskan penularan jangkitan itu masih aktif di Malaysia dan berharap masyarakat akan terus mengamalkan langkah-langkah pencegahan yang telah disarankan bagi membendung penularan jangkitan di kalangan masyarakat," katanya.

 - Bernama

ADS