Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Saksi utama kes Aminul dipanggil kali ke-3
Diterbitkan:  May 5, 2010 4:30 PM
Dikemaskini: 1:05 PM

Saksi utama kes Aminulrasyid Amzah hari ini dipanggil lagi memberikan keterangan bagi kali ketiga di ibu pejabat polis kontinjen (IPK) Selangor di Shah Alam hari ini.

NONE Peguam N Surendran memberitahu, Azamuddin Omar ( kiri ) - yang berada bersama arwah ketika pelajar terbabit ditembak mati oleh polis minggu lalu - dipanggil bagi menjalani proses tersebut pada jam 4.30 petang ini.

Pelajar tingkatan tiga itu bagaimanapun hanya kelihatan sampai di IPK itu pada jam 5.20 petang dan keluar kira-kira 30 minit selepas itu.

Beliau turut diiringi seorang lagi peguam Latheefa Koya, rakan-rakannya dan wakil Persatuan Ibu-bapa dan Guru (PIBG) sekolahnya.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Surendran berkata kebanyakan soalan yang ditanya kepada saksi utama itu hanya mengulangi perkara yang telah ditanya sebelum ini.

Katanya, tindakan tersebut tidak diperlukan sedangkan Azamuddin telah tiga kali dirakamkan kenyataannya.

"Proses soal jawab itu profesional, bagaimanapun kita rasa ia sudah mencukupi. Apa yang pihak berkuasa patut lakukan sekarang? Mereka patut mendakwa pihak yang terlibat," katanya.

Sebelum ini, polis telah merakamkan kenyataannya Azamuddin pada 28 April dan 2 Mei lalu, tambah peguam yang terkenal memperjuangkan isu-isu hak asasi manusia itu.

Isnin lalu, Azamuddin tampil pertama kali dalam sidang media menceritakan pengalamannya berhubung insiden tragis melibatkan rakan sekolahnya itu.

NONE Beliau dilaporkan berkata, setelah kereta yang dinaikinya bersama Aminulrasyid berlanggar dengan sebuah tembok setelah ditembak polis pada pagi 26 April lalu.

Azamuddin yang cedera pada bahagian lengan dan belakangnya juga dilaporkan mendakwa lima anggota polis kemudiannya membelasahnya selepas dia keluar dari kereta untuk menyerah diri.

Kesan kejadian tersebut, pelajar tersebut dilaporkan ketakutan dan terpaksa menjalani rawatan trauma.

ADS