Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
GAMIS dakwa PTPTN, JPA lewat salur wang
Diterbitkan:  Feb 1, 2011 1:11 PM
Dikemaskini: 5:14 AM

Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) mendakwa wang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan biasiswa Jabatan Perkhidmat Awam (JPA) terlalu lewat disalurkan kepada pelajar pada sesi kali ini.

Pengerusi majlis ekonominya, Abdul Rauf Othman berkata kelewatan itu memberi kesan yang buruk kepada pelajar kerana terpaksa berhutang dengan pihak universiti.

Manakala pihak universiti pula, katanya, menuntut mahasiswa untuk menjelaskan hutang sebelum dibenarkan membuat pendaftaran subjek.

"Apa yang jelas, mahasiswa tidak mampu untuk membayar yuran tersebut tanpa bantuan pinjaman daripada PTPTN dan JPA, lebih-lebih lagi bagi mereka yang berada di kampus besar di sekitar Lembah Kelang yang kos hidupnya begitu tinggi.

"Keadaan ini seterusnya akan memangsakan mahasiswa kerana terpaksa bersusah payah mencari inisiatif lain bagi menanggung kos pengajian dan sara hidup di IPT," kata Abdul Rauf dalam satu kenyataan.

Keadaan itu juga, katanya, boleh melumpuhkan semangat dan perjuangan mahasiswa yang sentiasa dicanangkan sebagai pelapis masa depan negara.

"Melewatkan bayaran pinjaman PTPTN dan JPA nyata memberikan kesan, bukan setakat kepada aktiviti akademik mahasiswa di kampus, bahkan turut menjejaskan aktiviti mereka apabila berada di lapangan ummah," katanya.

Menurutnya lagi, bantuan biasiswa JPA secara keseluruhannya akan diberikan pada pertengahan bulan Februari manakala bantuan pinjaman PTPTN pula akan disalurkan kepada mahasiswa secara berperingkat.

Abdul Rauf mendakwa, antara alasan kelewatan itu berpunca daripada peruntukan wang tahun 2011 untuk pembayaran biasiswa pelajar IPT di dalam dan luar negara masih belum diterima oleh pihak JPA.

Manakala kelewatan kemasukan pinjaman PTPTN pula, dakwanya, adalah disebabkan oleh masalah teknikal yang tidak dijangka berlaku pada data pengesahan status pelajar.

ADS