Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Wakil dari lebih 140 NGO India yang menghadiri sesi khas tertutup di Kuala Lumpur semalam, memutuskan sebulat suara bahawa penggunan novel kontroversi 'Interlok'  untuk sastera Melayu, mesti ditarik balik.

NONE Pengerusi sesi tersebut, Haji Thasleem Mohamed Ibrahim berkata, ia kerana novel itu gagal memenuhi lima daripada enam kriteria yang ditetapkan oleh Jabatan sastera.

Oleh itu, sesi tersebut sebulat suara memutuskan bahawa novel Interlok mesti ditarik balik, katanya dalam satu sidang akhbar di akhir sesi tersebut.

Tambahan kepada wakil 140 NGO India tersebut, yang menurut Thasleem, pengerusi Pasukan Bertindakan Interlok Nasional (Niat), "mewakili kira-kira tiga suku juta kaum India."

NONE Pemimpin parti politik juga telah turut dijemput, dengan Timbalan Menteri, Datuk M Saravanan hadir seketika, manakala Senator S Ramakrishnan dan M Kula Segaran menghadirinya sampai akhir.

Thasleem berkata, novel tersebut tidak sesuai untuk pelajar berumur 17 tahun dan beliau bimbang dengan kesan jangka panjangnya ke atas masyarakat Malaysia.

Menurutnya, ia bukan isu yang hanya membabitkan masyarakat India sahaja. "Ia adalah isu nasional."

[Baca berita penuh]

ADS