Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Berbeza dengan sebelumnya, ceramah terakhir PAS menjelang perhimpunan BERSIH 2.0 di Gombak malam semalam berlangsung penuh tenang tanpa sebarang gangguan dan halangan.

NONE Pihak polis juga tidak kelihatan dan rata-rata penyokong Pakatan Rakyat yang hadir juga mengelak memakai baju BERSIH dan kuning serta sebarang tanda yang boleh dikaitkan dengan gabungan 62 NGO itu.

Malah, peniaga yang seperti biasa memenuhi ceramah PAS juga tidak menjual baju tersebut, sebaliknya hanya jersi rasmi bolasepak Malaysia yang berwarna kuning.

"Malam ini tiada seorang pun pakai baju BERSIH. Takut kena tangkaplah ini. Saya sendiri kalau pakai baju BERSIH tak akan sampai Karak pun," kata Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan yang menetap di Kuantan.

Dalam ceramah di hadapan 1,000 penyokong di Taman Melewar, Nasrudin menyifatkan perhimpunan hari ini akan berlangsung dengan "aman,  happy dan enjoy".

"Kita bukan hendak menghuru-harakan negara. Tiada siapa pun bawa senjata. Senjata kita cuma gigi dan lidah," selorohnya.

NONE Berdasarkan perkembangan semasa, beliau yakin perhimpunan esok akan mendapat sambutan menggalakkan ekoran lebuh raya Utara-Selatan didakwa mengalami pertambahan 50 peratus kenderaan daripada hari biasa.

Turut berucap dalam majlis itu jurucakap Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Saharin yang juga bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang dijadual menyampaikan ucapan terakhir malam ini tidak hadir.

Beliau difahamkan menimbangkan faktor-faktor keselamatan dan bimbang ditahan sebelum perhimpunan hari ini.

Sementara itu, Badrul pula dalam ucapannya berkata, sehingga malam ini sudah 30,000 aktivis sudah tiba di Kuala Lumpur untuk perhimpunan itu.

"Mereka (polis) buat apa pun untuk menghalang, kini 30,000 aktivis sudah ada di Kuala Lumpur," dakwanya yang turut mendapat larangan mahkamah memasuk ibu negara.

NONE Selain itu, PAS turut menyediakan tempat bermalam di markaz tersebut untuk anggotanya yang datang daripada luar Kuala Lumpur untuk menyertai himpunan BERSIH.

Mereka juga mengadakan solat malam atau qiamullail di bawah tiga khemah di depan markaz itu awal pagi ini.

Sehingga jam 12 malam, Taman Melewar seolah-olah masih berpesta dengan peniaga masih membuka gerai menanti hari esok.

ADS