Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan akan mengemukakan usul untuk memansuhkan akta ISA 1960 ke parlimen pada Mac depan.

Sementara itu, usul untuk memansuhkan Akta Kediaman Terhad 1959 dan Akta Buang Negeri 1959 pula akan dibawa ke parlimen pada sesi bermula minggu depan, katanya lagi.

Selain itu, usul pindaan ke atas Seksyen 27 Akta Polis 1967 pula akan dibentangkan pada November, tambahnya.

"Minggu depan saya akan mulakan proses itu. Tetapi akta ISA, kita kata bulan Mac tahun hadapan sebab kita kena gubal dua akta baru. Yang lain, yang mana kita boleh buat cepat, kita akan buat cepat.

"Saya sendiri akan membentangkannya (di parlimen)," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di PWTC petang ini.

Sehubungan itu, Najib berkata Majlis Tertinggi Umno sebulat suara memberi sokongan terhadap pengumumannya pada 15 September lalu berhubung cadangan kerajaan untuk memansuhkan akta berkenaan.

"Majlis tertinggi berpendapat bahawa ini adalah merupakan pelengkap kepada tranformasi yang bermula dengan GTP, ETP dan kini PTP yang mana ini menunjukkan bahawa kita mempunyai agenda yang begitu komprehensif dan menyeluruh," katanya.

Ditanya mengenai reaksi akan umbi Umno berhubung cadangan kerajaan itu, Najib berkata "kebanyakannya memahami" hasrat kerajaan dan ramai pemimpin akan terlibat untuk memberi penerangan kepada mereka.

ADS