Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

"Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah." (Surah al-Baqarah, ayat 183)

Ada tiga asas penting dalam ayat ini selepas penyataan bahawa Allah menurunkan al-Quran dalam bulan Ramadan iaitu bagi:

  1. Menjadi petunjuk kepada sekalian manusia

  2. Menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk

  3. (Menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah

Ketiga-ketiga penyataan ini mempunyai signifikasi yang jelas mengenai fungsi al-Quran diturunkan kepada manusia melalui Rasul-Nya, Nabi Muhammad SAW.

Semuanya berkaitan dengan manusia dan semuanya melibatkan zahir dan batin manusia itu sendiri khususnya daya intelektual.

Ketiga-tiga elemen ini mengingatkan penulis kepada buku almarhum Prof Dr Syed Hussein Alatas yang khusus membicarakan mengenai golongan intelektual, Intelektual Masyarakat Membangun.

Istilah yang banyak digunakan dalam buku tersebut adalah ‘bebal' sebagai lawan kepada golongan intelektual, yang kemudian diungkapkan sebagai ‘bebalisme'.

Antara lain, dalam kata pengantar oleh anakanda Prof Dr Syed Hussein sendiri, Prof Dr Syed Farid Alatas menulis:

"Sepanjang kehidupan intelektualnya, Syed Hussein Alatas khuatir akan penguasaan masyarakat sedang membangun ‘oleh orang-orang bebal', iaitu, revolusi orang-orang bebal. Antara ciri-ciri orang-orang bebal termasuklah:

1. Ketidakmampuan menganalisis masalah,

2. ketidakmampuan menyelesaikannya jika masalah tersebut dikemukakan kepadanya,

3. ketidakmampuan belajar apa yang diperlukan,

4. ketidakmampuan belajar seni belajar, dan

5. tidak mengakui kebodohannya."

[lihat Syed Hussein Alatas, Prof. Dr. (2009), Intelektual Masyarakat Membangun , Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka, h xv]

Antara golongan yang dapat memanfaatkan al-Qur'an dan daya fungsinya ditetapkan secara mutlak oleh Allah adalah golongan intelektual itu, khususnya yang memahami dan berserah diri kepada hakikat Islam dan iman.

Orang bebal pastinya tidak memahami fungsi al-Quran atau meskipun mereka tahu, mereka tidak mahu mengambil manfaat.

Bukankah fungsi intelektual itu untuk membuahkan penyelesaian kepada masalah manusia di dunia dan akhirat berbasis kepada wahyu Allah, dan mengembalikan jiwa dan akal kepada perhambaan Allah yang mutlak?

Bukankah itu kebijaksanaan bagi seorang manusia yang mukalaf?

Ini dilengkapkan lagi apabila wahyu yang pertama diturunkan adalah Surah al-`Alaq ayat satu hingga lima.

Dan Allah memilih kalimah "iqra" (baca) sebagai kalimah berbentuk arahan ( fi`il amar ) kepada Rasulullah SAW.

Sebagai kalimah pertama dalam wahyu pertama, Rasulullah SAW malah terpaksa bersusah payah dipeluk dan dilepaskan sebanyak tiga kali sebelum kalimah tersebut benar-benar diajarkan kepadanya.

Persoalannya kenapa iqra ? Kenapa tidak "Berimanlah (kamu wahai Muhammad)", "Islamlah (kamu wahai Muhammad)" atau "Sujudlah (kamu wahai Muhammad)"? Ya, kenapa iqra ?

Fenomena Ramadan

Penulis pernah mencadangkan amalan yang sedikit berbeza, khususnya dalam tiga aspek iaitu solat tarawih, infak Ramadan dan tadarus al-Quran.

Dalam bab solat tarawih, khilaf sama ada lapan atau dua puluh rakaat bukanlah isu besar.

Ia sudah selesai lama dahulu dan dibahaskan oleh para alim ulama yang jauh lebih hebat daripada yang ada pada hari ini.

Namun ada beberapa elemen yang begitu istimewa dengan tarawih pada bulan Ramadan yang wajar dikaji dari perspektif yang sedikit berbeza.

Antara keistimewaan tarawih pada bulan Ramadan khususnya pada malam 10 terawal, antara fenomenanya, orang Islam yang entah daripada mana memenuhi masjid seluruh negara, malah seluruh dunia bagi melaksanakan solat sunat tarawih.

Tanpa ada paksaan, tanpa ada bayaran, tanpa didakwah oleh sesiapapun, tanpa mengira latar belakang pengajian, umur, rupa, jantina dan latar belakang kehidupan sosial, ramai yang teruja hendak ke masjid.

Malah sesetengah masjid atau surau terpaksa memasang khemah khas bagi menampung jemaah.

Ini fenomena yang hanya terjadi setahun sekali dan paling kritikal adalah 10 malam awal (barangkali terkesan dengan ungkapan - Ramadan awwaluhu rahmah ).

Fenomena masjid yang penuh ini tidak boleh dibandingkan dengan solat Jumaat kerana solat Jumaat hanya lelaki sahaja yang ramai.

Namun 10 malam awal Ramadan; ayah, emak, anak kecil, anak remaja, datuk, nenek, cucu dan hampir semuanya teruja hendak ke masjid dan surau.

Namun, selepas habis 10 malam awal dan masuk malam ke-15 Ramadan, jemaah semakin surut mendadak khususnya di masjid-masjid yang melaksanakan solat sunat tarawih sebanyak 20 rakat tambah tiga solat witir.

Sayang, jemaah yang ramah dengan Ramadan dibiarkan berlalu kerana keegoan angka tarawih.

Psikologi angka

Muslim rata-rata malas solat. Apabila ditanya mereka bersetuju atau tidak secara umumnya orang Islam malas solat, jawapannya bersetuju walaupun malu-malu kucing.

Bahkan barangkali, ada yang terfikir setelah mendengar hadis mengenai Rasulullah SAW mikraj ke langit ketujuh bertemu Allah di sidratul muntaha untuk menerima solat.

Kemudian berlaku penawaran jumlah solat daripada 50 hingga jadi 5 rakaat atas nasihat Nabi Musa AS, Barangkali ada yang terfikir:

"Alangkah bagusnya Rasulullah SAW naik sekali lagi sebagaimana yang disarankan oleh Nabi Musa!"

Hujjatul Islam Imam al-Ghazzali RH pernah membayangkan dalam teka-teki berhikmah dengan murid-murid beliau.

Beliau bertanya apakah perkara yang paling ringan atas dunia ini, daripada jawapan seperti kapas, debu, bulu dan lain-lain daripada anak muridnya - solat menjadi jawapan.

Persoalannya, bagaimana mahu menyantuni orang Islam yang kurang rajin solat ini? Terletak pada jumlah angka solat yang mahu dilaksanakan.

Perlu difahami bahawa hadirin pada 10 malam awal daripada pelbagai latar belakang sosial, barangkali ada yang tidak pernah solat langsung.

Barangkali ada yang pertama kali datang masjid, barangkali ada yang terpaksa datang kerana baru berkahwin dan tinggal bersama mertua yang warak lagi suka ke masjid.

Macam-macam ada! Apakah kita mengharapkan mereka akan terus mahu dan seronok untuk menunaikan solat sunat tarawih 20 rakaat bersama dengan jemaah tegar masjid yang salih lagi warak?

Justeru, jika pada malam pertama imam terus mengumumkan bahawa masjid tersebut melaksanakan solat sunat tarawih sebanyak 20 rakaat dengan tiga witir, ternyata ramai yang mengeluh dan kedengaran ada yang berkata:

"Kita silap masjid. Sepatutnya kita pergi ke masjid sana."

Tapi jika imam mengisytiharkan, "Masjid kita hanya buat lapan rakaat sahaja", pastinya ramai yang tersenyum dan berasa tidak ada masalah untuk mereka menyelesaikannya.

Meskipun kemudian lapan rakaat tersebut dipenuhi dengan bacaan yang tartil oleh imam jemputan dan bagi setiap rakaat satu muka al-Quran yang menjadi hidangan jemaah.

Antara empat rakaat pula berhenti sejenak dalam 20-30 minit bagi pengisian tazkirah yang terfokus dan terpilih layaknya diatur dengan kemas dan strategik oleh pihak pengurusan masjid.

Ternyata, masjid yang buat 20 rakaat dan kebanyakannya dilakukan dalam keadaan yang agak tergesa dan laju, sama ada bacaan dan gerakan (malah ada imam yang membaca al-Fatihah senafas!) dibandingkan dengan masjid dan surau yang buat lapan rakaat dengan tiga witir namun tartil berserta tazkirah, yang manakah lebih bermakna dalam menyantuni manusia yang kurang rajin solatnya itu?

Itulah dakwah, menyantuni mad'u yang datang menyerah diri kepada Allah dengan hikmah bukan dengan keegoan angka dan kuasa.

Platform kesedaran intelektual

Tazkirah semasa solat sunat tarawih menjadi polemik kerana sudah digaul aduk dalam mangkuk politik kepartian.

Malah beberapa mufti dan anggota Parlimen (MP) sama ada daripada BN dan Pakatan Rakyat memberikan pandangan mereka.

Benarlah ungkapan, "Dalam politik kepartian, sesiapa yang tidak bersama kita dan bersekutu dengan kita adalah musuh (meskipun kemudian orang itu juga boleh lompat masuk parti lawannya dahulu dan dianggap hero pula!).

Namun dalam dakwah, semua manusia adalah mad'u yang berpotensi untuk diajak ke jalan Allah."

Ketidaksetujuan pihak tertentu kerana mereka tahu golongan yang paling banyak mengisi ruang tazkirah di surau dan masjid di seluruh negara adalah ustaz-ustaz, yang sama ada terang-terang orang PAS termasuk pimpinan tertinggi, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan MP atau pendokong PAS.

Tanpa mengira dan memahami latar belakang jemaah yang pelbagai, sesetengah ustaz yang terlalu kuat dengan parti masing-masing tanpa segan silu menjadikan platform tazkirah untuk menghentam musuh-musuh parti sehingga berlebih-lebihan ( ghuluw ).

Keadaan ini mendatangkan rasa tidak selesa segelintir jemaah yang sememangnya datang bagi beribadah dan mendapatkan secebis pengajaran, semangat dan dorongan daripada tazkirah.

Akhirnya yang mereka dapat adalah sesak dada dan keliru. Mungkin sahaja itu menjadi kali pertama dan terakhir dia ke surau dan masjid.

Modul berkesan

"Oleh itu berilah peringatan (kepada umat manusia dengan ajaran Al-Quran), kalau-kalau peringatan itu berguna (dan sudah tentu berguna)." (Surah al-`Ala, ayat 9)

Ada empat tempat dalam al-Quran memuatkan kalimah fa dhakkir ( maka berilah peringatan). Memberi peringatan adalah tugas kenabian dan kerasulan.

Ia tugas dakwah yang diwarisi daripada para Nabi dan ulama salafus salih . Dalam kes tazkirah Ramadan, ia perlu strategik, sesuai dan berkesan kepada jemaah yang pelbagai latar tadi khususnya pada 10 malam awal.

KPI pengurusan masjid bagi memenangi hati para jemaah agar berasa seronok dan selesa berjemaah dan mengekalkan mereka sehingga 10 malam akhir, seterusnya menambah jumlah jemaah tetap.

Justeru beberapa perkara perlu dilakukan:

  1. Memberikan taklimat ringkas mengenai latar belakang sosial secara umum dan apakah objektif yang mahu diperoleh daripada tazkirah tersebut.

  2. Pastikan hanya ustaz yang benar-benar berkualiti ilmunya bagi menyampaikan tazkirah dan diyakini mampu membujuk dengan hikmah hati-hati jemaah untuk kekal di masjid.

  3. Pastikan ustaz diberi panduan fokus tazkirah yang perlu mereka sampaikan, sama ada tadabbur ayat al-Quran yang dibaca oleh imam tarawih, atau menghuraikan hadits tertentu.

  4. Mengingatkan pada ustaz ini agar menepati masa, paling maksimum 30 minit sahaja.

Dengan sedikit panduan ini, ustaz-ustaz akan lebih bersedia bagi menyampaikan tazkirah dan mereka juga akan berusaha memahami dan melakukan yang terbaik bagi menyantuni masyarakat yang pelbagai itu.

Pada 10 malam awal wajar dipenuhi dengan pentazkirah yang dengan lemah lembut memujuk dan menyiramkan hati jemaah agar dibasahi hikmah.

Menyampaikan kebaikan-kebaikan dan keindahan Islam kepada mereka melalui ayat-ayat al-Quran dan hadis sahih dengan mendatangkan cerita tentang keluasan rahmat Islam dan Allah.

Cerita-cerita daripada hadis, seperti cerita lelaki yang membunuh 99 orang tetapi akhirnya masuk syurga, kisah pelacur yang memberi anjing minum antara cerita yang wajar dikemukakan kepada jemaah.

Ini kerana cerita daripada hadis akan membibitkan rasa mengharap kepada rahmat dan rahim Allah Azzawajalla yang Maha Luas.

ADS