Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PAS akan hantar lebih dari satu nama
Diterbitkan:  Aug 27, 2014 2:49 PM
Dikemaskini: 6:56 AM

PAS akan mempersembahkan tidak kurang dari dua nama kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai calon menteri besar yang baru.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, ia sebagai menghormati dan menjunjung titah baginda melalui kenyataannya semalam, lapor Harakahdaily .

"PAS menghormati titah Tuanku dan kita akan menghantar tidak kurang dari dua nama," beliau dipetik sebagai berkata kepada akhbar web PAS itu.

Bagaimanapun menurut Mustafa lagi, PAS masih menunggu surat pemakluman rasmi daripada istana dan sebarang keputusan berhubung perkara itu akan dimuktamadkan selepas itu.

"Surat tersebut biasanya ada dinyatakan deadline (tarikh akhir). Kita akan respons selepas mendapat surat tersebut.

"Saya tak fikir perlu mesyuarat (jawatankuasa Pusat) yang baru. Kita sudah ada gambaran daripada mesyuarat sebelum ini.

"Apapun perbincangan tak rasmi kita akan buat untuk mendapatkan pandangan," katanya lagi seperti dilaporkan akhbar itu.

Berbeza dengan PKR & DAP

PAS sebelum ini mencadangkan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali di samping presidennya Datuk Seri Wan Azizah Ismail tetapi Pakatan akhirnya memutuskan menerima Azizah sahaja.

Langkah PAS untuk mencadangkan tidak kurang daripada dua nama itu berbeza dengan pendirian dua lagi rakannya dalam Pakatan – PKR dan DAP – yang hanya mencalonkan Azizah.

Menurut kenyataan bersama PKR dan DAP semalam, tindakan itu diambil sejajar dengan konvensyen pencalonan menteri besar pada 2013 dan mengambil kira titah sultan Selangor.

Menurut mereka, istana tahun lalu meminta lebih daripada satu nama tetapi mereka hanya menamakan Khalid dan akhirnya diperkenan sultan.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagaimanapun berkata perkara itu tidak “tepat kerana” dan Pakatan tidak hanya mencalonkan satu nama, iaitu dirinya semata-mata, sebagai menteri besar Selangor kepada istana selepas pilihan raya umum tahun lalu.

Lihat Komen
ADS