Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar tetap pulang hadapi keputusan Liwat II
Diterbitkan:  Oct 18, 2014 7:00 PM
Dikemaskini: 11:15 AM

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bertegas untuk  pulang ke tanah air bagi menghadapi keputusan perbicaraan kes Liwat II, walau tahu benar bahawa beliau mungkin akan dipenjara.

"Kebanyakan cendekiawan Islam menggesa saya untuk terus berada di sini (United Kingdom) kerana mereka tidak dapat menduga betapa sukarnya melihat saya dipenjara.

"Saya kata, 'tidak'. Ini adalah soal pendirian, saya tahu benar kesusahan dan dugaan yang harus dihadapi dalam melawan sistem yang korup dan tidak telus,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu wawancara disiarkan akhbar UK, Telegraph. Anwar berada di negara itu untuk menyertai mesyuarat jawatankuasa bertindak mengenai reformasi pendidikan tinggi di negara Islam.

Mahkamah pada Mac lalu mendapati beliau bersalah atas tuduhan liwat dan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara, namun beliau masih bebas sementara menunggu keputusan rayuan.

Beliau akan meringkuk di penjara sekali lagi sekiranya keputusan Mahkamah Rayuan pada 28 Oktober tidak memihak kepadanya.

Anwar, 67 didakwa meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan di sebuah kondominium pada 2008, yang dinafikan oleh ketua pembangkang itu.

Lihat Komen
ADS