Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Umno Pasir Gudang hari ini mendedahkan, mesyuarat tahunan perwakilan bahagian itu kali ini 'bertuah' kerana dirasmikan oleh presiden mereka sendiri, Datuk Seri Najib Razak.

Lebih menarik, kedatangan Najib itu adalah atas 'undangan' beliau sendiri dan bukan kehendak bahagian berkenaan.

Mengumumkan perkara itu sebelum ketibaan Najib, ketua bahagian berkenaan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menjelaskan, dua bulan lalu Presiden Umno berkenaan - melalui sekretariat parti - memaklumkan akan hadir untuk merasmikan mesyuarat agung tahunan mereka.

Sejak beberapa minggu lalu Najib menghadiri mesyuarat perwakilan Umno bahagian sambil mempertahankn dirinya daripada dakwaan menyalahgunakan dana 1MDB.

Malah dalam ucapannya semalam, Najib sendiri 'membersihkan' dirinya dengan mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membebaskan beliau daripada sebarang amalan rasuah.

Dalam ucapannya, Khaled memberitahu perwakilan supaya bertenang serta menjaga adab ketika menyambut kedatangan presiden mereka.

Tanya apa saja

"Kita akan jadi tuan rumah yang bagus, yang baik dan yang berdisiplin," katanya.

Sebelum ini perwakilan diberitahu bahawa mereka boleh bertanya apa saja kepada Najib.

Khaled juga berkata, Umno tidak boleh terus berdiam diri dan ahlinya mesti memberikan ketaatan kepada parti, bukan individu.

Selepas ucapan itu berakhir, Khaled kemudian sekali lagi naik ke pentas menyampaikan amanatnya - selepas perasmian oleh Najib - atas kapasiti sebagai ketua bahagian Umno.

Dalam ucapan kedua, Khaled berkata ahli pasti mesti mempercayai Najib mengemudi Umno dan pada masa sama menghormati Tan Sri Muhyiddin Yassin, timbalan presiden parti itu yang digugurkan daripada jawatannya pada 28 Julai lalu.

Muhyiddin pernah berkhidmat sebagai Menteri Besar Johor untuk tempoh Ogos 1986 hingga Mei 1995.

Penjelasan Khaled

Sementara itu menjelaskan keadaan sebenar, Khaled memberitahu keputusan Najib mahu merasmikan persidangan bahagian Pasir Gudang dibuat sejak dua bulan lalu.

Kata beliau, memang menjadi amalan setiap tahun Presiden Umno merasmikan sekurang-kurangnya satu bahagian di setiap negeri.

"Ada bahagian lain di Johor yang menjemput perdana menteri, tetapi beliau perlu berada di Singapura dan hanya sempat merasmikan mesyuarat bahagian yang bersebelahan dengan negara itu," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Beliau berkata bahagian yang sesuai adalah Pasir Gudang.

"Kerana itulah saya menyatakan bahawa kami rasa sangat terhormat apabila menerima kedatangan Presiden Umno ke mesyuarat perwakilan Pasir Gudang," katanya lagi.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS