Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sebatan, penjara kerana rogol kanak-kanak tadika
Diterbitkan:  Aug 17, 2015 3:49 PM
Dikemaskini: 7:51 AM

"Saya mahu tertuduh dihukum penjara selama yang mungkin, saya tidak mahu dia mengulangi perkara sama terhadap kanak-kanak lain pada masa akan datang," rayu ibu mangsa kes liwat di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Dalam keterangan impak yang dibacakan jurubahasa mahkamah, ibu kepada anak yang berusia enam tahun yang diliwat itu berkata beliau sedih dan marah kepada tertuduh yang menyebabkan anaknya trauma dengan kejadian liwat itu.

"Anak saya juga tidak mahu balik ke rumah saya dan pengasuh" katanya.

Terdahulu, Hakim Datin M Kunasundary menjatuhi hukuman penjara 10 tahun dan enam sebatan terhadap penganggur, Adam Shafiq Malik Faisul, 29, selepas dia mengaku bersalah meliwat seorang kanak-kanak lelaki yang baru pulang dari sekolah, dua minggu lepas.

Mahkamah memerintahkan Adam Shafiq menjalani hukuman itu bermula dari tarikh dia ditangkap pada 5 Ogos lepas.

Lelaki itu didakwa melakukan seks luar tabii ke atas kanak-kanak tadika berusia enam tahun di sebuah unit rumah pangsa di Cheras antara jam 1.30 tengah hari hingga 2 petang 5 Ogos, mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dari lima tahun dan maksimum 20 tahun dan sebat.

Mengikut fakta kes, ketika kanak-kanak itu pulang dari sekolah hendak ke rumah pengasuhnya di rumah pangsa itu, tertuduh telah menarik mangsa yang baru keluar dari lif dan membawa kanak-kanak itu ke rumahnya.

Selepas meliwat mangsa, tertuduh membawa mangsa ke bilik air kerana mangsa ingin membuang air besar, kemudian tertuduh sempat memandi dan memakaikan bedak ke badan mangsa sebelum pengasuh kanak-kanak itu menjumpainya.

Timbalan Pendakwa Raya Tan Sew Ping memohon mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal terhadap tertuduh kerana kesalahan dilakukan itu adalah serius.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu mahkamah menjatuhkan hukuman penjara yang minimun tetapi menambahkan hukuman sebatan ke atasnya dan memohon mahkamah memberinya peluang untuk memperbaiki diri.

- Bernama

Lihat Komen
ADS