Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Laporan akhir 1MDB tak lagi OSA apabila dibentang’
Diterbitkan:  Mar 7, 2016 7:00 PM
Dikemaskini: 11:13 AM

Laporan akhir Ketua Audit Negara berhubung siasatan ke atas 1MDB akan dinyah-rahsia mengikut Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 apabila Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) membentangkan laporan itu di Parlimen.

"PAC ingin menegaskan Laporan Pengauditan 1MDB hanya diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia rasmi sehingga laporan PAC berhubung kawalan pengurusan urus tadbir 1MDB dibentangkan ke parlimen.

“Tan Sri Ambrin Buang, Ketua Audit Negara menjelaskan selepas laporan PAC berhubung kawalan pengurusan urus tadbir 1MDB dibentangkan ke Parlimen, laporan akhir Pengauditan 1MDB tidak lagi menjadi dokumen rahsia rasmi di bawah Akta Rahsia Rasmi,” katanya pengerusi PAC, Datuk Hasan Arifin dalam satu kenyataan media hari ini.

Sebelum ini PAC dibidas pelbagai pihak kerana mengklasifikasikan laporan yang diterimanya pada 4 Mac lalu sebagai rahsia mengikut OSA.

Hasan berkata, Ketua Audit Negara mempunyai kuasa perundangan bagi menjaga kredibiliti dan kerahsiaan Janatan Audit Negara bagi mengelakkan ia dibocorkan kepada pihak tidak bertanggungjawab.

Hasan berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat selama tiga jam dengan Ambrin untuk membincangkan laporan akhir berkenaan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS