Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Gerakan gesa MP Umno tak sokong RUU Hadi
Diterbitkan:  Oct 17, 2016 8:53 AM
Dikemaskini: 12:57 AM

Seorang pemimpin Pemuda Gerakan menggesa ahli parlimen Umno supaya tidak menyokong pindaan syariah kontroversi di Parlimen demi negara.

Naib Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong berkata undi ahli parlimen Umno adalah penting dalam usaha PAS untuk meminda undang-undang persekutuan bagi membolehkan hukum hudud dilaksanakan di Kelantan.

"Di bawah komposisi semasa di Parlimen, PAS tidak akan berjaya tanpa sokongan Umno.

"Oleh itu saya berharap ahli parlimen Umno juga tidak berkompromi dengan mengorbankan dan tidak menegakkan kesucian perlembagaan kita.

"Ini bukan tentang Islam, ia adalah mengenai negara ini. Malaysia tidak akan sama lagi," kata Yong dalam satu kenyataan malam tadi.

Rang Undang-Undang Persendirian Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Akta 355 yang berkaitan dengan kuasa-kuasa mahkamah syariah disenaraikan sebagai item 4 Kertas Perintah dalam sidang Parlimen hari ini.

Pindaan itu akan menghapuskan halangan terakhir untuk pelaksanaan undang-undang hudud di Kelantan, selepas ia sebulat suara diluluskan di peringkat negeri tahun lalu dengan majoriti ADUN PAS dan Umno dan PKR menyokongnya.

Yong mengingatkan ahli parlimen bahawa tugas mereka adalah untuk melindungi dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan.

"Adalah jelas bahawa Rang Undang-Undang Hadi akan menyebabkan keadaan huru-hara dalam sistem undang-undang kita.

"Oleh itu, saya merayu ahli parlimen dari BN dan Pakatan Harapan untuk tidak menyokong rang undang-undang Hadi," kata Yong.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS