Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Pemuda Umno, PAS tak sertai demo anti-AS Jumaat ini

Pemuda Umno dan PAS tidak akan menyertai himpunan membantah sekatan imigresen Amerika Syarikat (AS) terhadap warganegara tujuh negara Islam, yang digerakkan Pakatan Harapan, Jumaat ini.

Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Razlan Rafii memberitahu Malaysiakini bahawa pihaknya tidak akan terlibat dalam sebarang pergerakan yang dianjurkan oleh pembangkang.

Walaupun pengkritik menyifatkan langkah Presiden AS Donald Trump itu sebagai “anti-Islam” dan bertentangan dengan hak asasi manusia, Razlan mempunyai berpandangan berbeza.

“Sekatan Trump terhadap tujuh negara itu isu kedaulatan.

“Kamu tidak boleh samakannya dengan isu kemanusiaan, seperti apa yang berlaku pada orang Rohingya di Myanmar,” katanya.

Ditanya kenapa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih berdiam diri terhadap langkah itu, Razalan berkata Trump mempunyai hak mempertahankan kedaulatan AS selagi tidak mencetuskan krisis kemanusiaan.

“Jika AS mula bunuh orang yang tinggal di neagra mereka, Malaysia akan bertindak sama seperti kita kutuk kerajaan Myanmar,” katanya.

Pemuda PAS ambil langkah sendiri

Sementara itu, Naib Ketua Pemuda PAS Mohd Khairul Nizam Khairuddin juga ketika dihubungi berkata mereka tidak akan menyertai himpunan HARAPAN itu.

Katanya, mereka akan mengambil langkah sendiri melarang bantahan itu.

“Parti lain mereka boleh buat apa yang mereka mahu,” katanya.

Beliau juga berkata PAS akan terus membangkitkan isu melibatkan kepentingan Islam dan umatnya, sama ada di peringkat dalaman atau luar negara.

Berkaitan kritikan terhadap pendirian Najib, Khairul Nizam berkata perkara itu harus dibangkitkan kepada perdana menteri sendiri.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS pula ketika ditanya penyertaan DAP dalam himpunan itu mempertikaikan langkah itu memandangkan DAP yang “anti-Islam”’ kini mahu menjadi wira dalam isu itu.

Ketua anggota parlimen DAP Limm Kit Siang dilapor mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana dikatakan menggelarnya anti-Islam.

Trump Jumaat lalu melaksanakan sekatan kemasukan 90 hari terhadap rakyat Iraq, Iran, Somalia, Syria, Libya dan Sudan untuk membendung “keganasan islamis radikal” dan menggantung program pelarian selama 120 hari.

Bantahan Jumaat nanti akan dilangsungkan di depan kedutaan AS di Kuala Lumpur.

Lihat Komen
ADS