Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Kira-kira 50 orang menyertai protes yang diadakan secara aman di Jalan Pasar Pudu, Kuala Lumpur pagi ini kerana membantah kenaikan harga minyak yang diumumkan oleh kerajaan semalam.

Kira-kira 100 orang lagi berhimpun di situ sambil menyaksikan protes tersebut diadakan.

kl fuel hike protest 050608 01 Peserta protes tersebut berarak kira-kira 200 meter sebagai tanda kemarahan mereka dengan kenaikan 41 peratus harga petrol yang berkuatkuasa tengah malam tadi.

Protes tersebut yang diketuai oleh Ahli Parlimen Cheras, Tan Kok Wai diawasi oleh kira-kria 15 anggota polis, termasuk enam anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Tan juga mengingatkan kerajaan bahawa lebih banyak protes akan berlaku sekiranya kerajaan tidak menyemak semula kenaikan harga bahan tersebut.

kl fuel hike protest 050608 03 Hadir sama ialah pemimpin DAP yang lain termasuk Tan Seng Giaw, Lim Lip Eng, Fung Kui Lun dan Janicee Lee.

Protes di Kampung Baru esok

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan kenaikan harga petrol sebanyak 78 sen - dari RM1.92 kepada RM2.70 seliter.

Manakala harga diesel pula naik sebanyak RM1 - naik 63.3 peratus dari RM1.58 kepada RM2.58 seliter.

dap ipoh petrol price hike protest 050608 02 Kenaikan harga tersebut adalah antara langkah drastik yang diambil kerajaan untuk menangani peningkatan subsidi, yang dijangka mencecah RM56 bilion tahun ini.

Selepas membuat pengumuman tersebut, Abdullah berharap rakyat Malaysia tidak mengadakan demonstrasi membantah kenaikan harga tersebut.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohd Zulkarnain Abdul Rahman dilaporkan berkata kumpulan itu bersurai pada 12.30 tengah hari dan tiada tangkapan dibuat.

Selain di Kuala Lumpur, DAP Perak juga turut menganjurkan protes yang sama di Ipoh pagi ini.

ADS