Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Ahli Parlimen Kelana Jaya, Loh Gwo Burne berkata beliau tidak menyimpan sebarang perasaan marah terhadap pembantu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia, Nik Nazmi Ahmad yang menumbuknya semalam.

Wakil rakyat PKR itu, yang ditumbuk oleh Mior Azam Shah Mior Yahya di bahagian atas matanya, juga kedengaran tenang sahaja ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

"(Cuma) saya masih tidak faham sepenuhnya mengapa dia menumbuk saya, tetapi saya tidak marah padanya.

"Bila melihat saya di balai polis, beliau memohon maaf. Beliau sudah tersilap," katanya.

loh gwo burne interview 270308 02 Semalam, Loh telah membuat laporan polis terhadap Azam selepas kejadian tersebut, yang berlaku pada kira-kira jam 3 petang, sewaktu majlis pecah tanah pembinaan sebuah surau di Desa Mentarri di Selangor.

Ahli Parlimen Kelana Jaya pergi ke majlis tersebut selepas mendapat tahu yang penduduk membantah pembinaan surau di situ.

Katanya, masalah tersebut timbul dua minggu lalu apabila penduduk mengadu mengenai pembinaan surau tersebut, tetapi beliau tidak dapat memastikan siapa yang bertanggungjawab membinanya.

Mahu padang permainan

Loh berkata, struktur surau tersebut tidak mendapat kelulusan majlis perbandaran dan penduduk juga tidak bersetuju dengan pembinaannya.

Penduduk mahu kawasan itu dijadikan padang permainan untuk kanak-kanak, bukannya tapak surau," katanya.

Sehubungan itu, Loh berkata, beliau tidak menentang apa sahaja yang dikehendaki oleh penduduk, asalnya ianya dibuat melalui perundingan dan mendapat persetujuan bersama.

Selepas bercakap dengan penduduk yang membantah itu, Loh pergi menemui pihak penganjur majlis pecah tanah tersebut, untuk berbincangkan mengenai perkara itu.

"Saya berulangkali bertanya (kepada Azam), 'Siapa yang bertanggungjawab? Selepas kira-kira 10 kali dan menunjukkan ke arahnya sambil berkata ‘Awak PA tentu tahu'. Ketika itulah dia menumbuk saya di bahagian atas mata saya," katanya.

Sejurus selepas kejadian itu, polis bertindak mengawal orang ramai dan cuba menahan Azam.

Berunding dengan penduduk

Loh kemudian berkata, mereka yang terbabit dengan pembinaan surau itu, telah memutuskan untuk menghentikan projek berkenaan untuk berunding dengan kira-kira 6,000 penduduk di situ.

Azam akan disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan. Usaha untuk menghubungi Azam tidak berjaya.

Bosnya, Nik Nazmi kini sedang berada di luar negara dan dijangka pulang ke Kuala Lumpur malam ini.

ADS