Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mendahului pencalonan untuk jawatan ketua Pemuda Umno apabila mendapat empat pencalonan, mendahului Khairy Jamaluddin yang setakat ini mendapat tiga pencalonan.

khairy mukhriz nomination Bahagian terbaru yang mencalonkan Mukhriz adalah Besut yang baru selesai bermesyuarat petang ini.

Setakat ini, Khairy mendapat pencalonan dari Pemuda Machang, Pengkalan Chepa dan yang terbaru dari bahagian Silam.

Manakala Mukhriz pula mendapat pencalonan dari Pemuda Kimanis semalam dan hari ini beliau turut dicalonkan oleh bahagian Jerlun, Besut dan petang ini dari bahagian Cameron Highlands, yang turut mencalonkan ahli Parlimen Muar, Razali Ibrahim untuk jawatan naib ketua.

Menurut bekas ketua pemuda bahagian, Zulfekri Awang, seramai 261 ahli hadir, sebulat suara mencalonkan Mukhriz untuk jawatan ketua Pemuda.

Manakala di Cameron Highlands, Mukriz mendapat 62 undi, Khairy (8) dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo (3).

nomination pemuda umno Bagaimanapun, Dr Mohd Khir akhirnya mendapat pencalonan pertamanya dari Pemuda bahagian.

Bahagian itu juga mencalonkan ahli exco pergerakan itu, Datuk Reezal Merican bagi jawatan presiden.

Keputusan sebulat suara itu dicapai dalam persidangan perwakilan bahagian tersebut yang diadakan di Sekolah Kebangsan Seri Neting dekat sini petang ini.

Sementara itu, pergerakan Pemuda Umno Silam yang bermesyuarat hari ini sebulat suara mencalonkan Khairy untuk jawatan tersebut.

Manakala Reezal Merican Naina Merican dicalonkan untuk jawatan naib ketua.

nomination puteri umno Setakat ini, seorang lagi pemimpin lain yang menawarkan diri bertanding jawatan ketua Pemuda - timbalan pengerusi Umno Perlis, Datuk Zahidi Zainul Abidin - belum mendapat sebarang pencalonan.

Selain Reezal, dua orang lagi dicalonkan untuk jawatan naib ketua, iaitu Ketua Pemuda Umno Bahagian Kapar di Selangor, Faizal Abdullah (Machang), ahli Parlimen Muar Razali Ibrahim (Kimanis dan Pengkalan Chepa).

Sehingga lewat malam ini, pencalonan bagi jawatan Ketua Wanita dan Naib Ketua Wanita Umno, masih lagi didahului oleh gandingan Tan Sri Rafidah Aziz sebagai ketua manakala naib ketua, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Gandingan berkenaan menerima enam pencalonan daripada enam bahagian yang mengadakan persidangan perwakilan Wanita hari ini iaitu bahagian Kuala Kedah, angkawi, Padang Terap, Bagan Datoh, Tumpat dan Cameron Highlands.

nomination wanita umno Semalam, Wanita Bahagian Machang dan Kimanis turut mencalonkan Rafidah dan Shahrizat bagi mempertahankan jawatan masing-masing, menjadikan keseluruhan lapan pencalonan diperoleh mereka.

Wanita Umno bahagian Beruas pula mempunyai pendirian berlainan

dengan menggandingkan Shahrizat dan Datuk Seri Azalina Othman Said sebagai ketua dan naib ketua Wanita Umno pada persidangan perwakilannya.

Kawatan Ketua Pergerakan Puteri Umno pula menyaksikan persaingan antara empat calon iaitu Naib Ketua Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, Ketua Penerangan Datuk Shahaniza Samsuddin, Setiausaha Bibi Sharliza Mohd Khalid dan Exco Puteri Umno Datin Ismalina Ismail.

ADS