Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Dalam perkembangan terbaru, Barisan Nasional (BN) akan meletakkan seorang muka baru untuk bertanding dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Januari ini.

Setiausaha Umno bahagian Kuala Terengganu, lbrahim Omar berkata, calon yang telah bertanding sebelum ini, tidak akan dipilih bertanding lagi.

“Saya berkata demikian berdasarkan ucapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak di Kuala Terengganu, Sabtu lalu.

“Dalam ucapannya, Datuk Seri Najib berkata 'Telur yang direbus tidak akan direbus lagi...',” kata Ibrahim ketika dihubungi Malaysiakini.

Menurut Ibrahim lagi, ucapan Najib membawa maksud calon yang sudah bertanding dalam pilihanraya, tidak akan dipilih bertanding lagi.

Sehingga ini, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga ketua Umno Kuala Terengganu, disebut-sebut akan menjadi calon BN dalam pilihanraya kecil tersebut.

Najib umum Sabtu

Nama-nama lain termasuk timbalan ketua Umno bahagian, Mohd Sabri Alwi; ketua penerangan negeri, Datuk Zuber Embong, bendahari Senator Datuk Roslan Awang Chik dan bekas ketua penerangan Umno bahagian, Mohd Zuber Embong.

Zuber pernah menjadi calon BN bagi kerusi Parlimen Kuala Terengganu dalam pilihanraya umum 1986 dan 1990.

Roslan pula pernah menjadi ahli dewan undangan negeri (Adun) Ladang pada 1995 tetapi tewas kepada calon PAS, Dr Sulaiman Abdullah dalam pilihanraya umum 1999.

Ditanya mengapa Najib tidak mengumumkan nama calon BN Sabtu lalu, sebagaimana yang dilaporkan sebelumnya, Ibrahim berkata:

“Datuk Seri Najib tidak mahu nama calon BN tenggelam oleh pengumuman pemberian royalti minyak,” katanya.

Menurut Ibrahim, keputusan untuk menangguhkan pengumuman calon BN itu adalah atas Najib sendiri.

Calon PAS

Berikutan itu, katanya, Mohd Najib akan mengumumkan nama calon BN di kediaman Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, di Seri Iman, Batu Burok Kuala Terengganu pagi Sabtu depan.

Ditanya sama ada ketua Puteri Umno negeri, Senator Nordiana Shafie sesuai bertanding di Kuala Terengganu, Ibrahim berkata, belum masanya lagi meletakkan calon wanita di kerusi tersebut..

“Lagipun beliau sudah bertanding di DUN Batu Burok dalam pilihanraya umum lalu dan kalah pula.

“Seperkara lagi, Nordiana juga masih dalam pantang bersalin,” katanya.

PAS pula dilaporkan akan mengumumkan nama calonnya untuk bertanding dalam pilihanraya kecil itu pada hari berikutnya.

ADS