Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Azilah nafi bunuh Altantuya
Diterbitkan:  Jan 19, 2009 6:59 PM
Dikemaskini: 11:01 AM

Cif Inspektor Azilah Hadri - tertuduh pertama dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu - memberitahu Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini bahawa dia tidak berada di Puncak Alam di Shah Alam pada malam 19 Oktober 2006 untuk menembak dan meletupkan wanita Mongolia itu.

Dalam keterangan hari ketiga pembelaannya, pegawai dari Unit Tindakan Khas itu berkata, pada malam kejadian pembunuhan Altantuya, dia berada dengan tunangnya di Wangsa Maju untuk makan bersama-sama, dan selepas itu balik ke ibu pejabat di Bukit Aman.

Dia berkata demikian sebagai menjawab soalan Timbalan Pendakwaraya Tun Abdul Majid Tun Hamzah bahawa dia bersama tertuduh kedua, Kpl Sirul Azhar Umar, dan Altantuya telah pergi ke Puncak Alam, dan antara jam 10.43 malam dan 11.28 malam, telah menembak dan meletupkan wanita itu, lapor Bernama.

Azilah menjawab: "Saya tidak setuju."

Azilah, 32, dan Sirul Azhar, 36, dituduh membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja antara jam 10 malam 19 Oktober 2006 dan 1 pagi keesokan harinya.

Manakala penganalisis politik Abdul Razak Abdullah Baginda, 48, yang pada mula dituduh bersubahat dengan mereka, telah dibebaskan dan dilepaskan daripada pertuduhan itu oleh mahkamah yang sama 31 Oktober tahun lalu, tanpa dipanggil membela diri.

Dalam sesi soal jawab hari ini, Azilah berkata, dia telah berjumpa tunangnya pada jam 10.30 malam dan mereka berdua pergi ke sebuah kedai mamak di Wangsa Maju dan berada di sana selama 45 minit sebelum pulang ke Bukit Aman.

'Tidak bersenjatapi'

Azilah juga tidak bersetuju dengan cadangan timbalan pendakwaraya bahawa dia dan Sirul Azhar telah membawa Altantuya ke Puncak Alam melalui lebuhraya NKVE dan keluar melalui Plaza Tol Damansara pada jam 9.57 malam.

Azilah, dalam keterangannya sebelum ini, memberitahu mahkamah dia diarah oleh seorang anggota polis atasan, DSP Musa Safri, membantu Abdul Razak yang menghadapi masalah diugut Altantuya dan seorang lelaki Cina.

Tun Majid: "Saya katakan pada kamu, masalah Abdul Razak telah selesai pada malam itu setelah kamu dan Sirul menembak dan meletupkan Altantuya di Puncak Alam?"

Azilah: "Tak setuju".

Katanya, pada hari kejadian pembunuhan, dia tidak mempunyai senjatapi bersamanya kerana ia telahpun diserahkan lebih awal pada hari yang sama kepada seorang pegawai bernama Sub Inspektor Megat Rosli.

"Saya tidak ingat pukul berapa, tapi lepas taklimat penugasan ke Hong Kong, saya serah senjata pada Megat Rosli," kata Azilah.

Tun Majid: "Saya katakan senjata kamu memang berada bersama kamu kerana kamu sedang bertugas pada 18 dan 19 Oktober 2006."

Azilah: "Tak setuju."

Buat rondaan

Terdahulu Azilah memberitahu mahkamah dia juga tidak membawa senjata api ketika melakukan rondaan di kawasan rumah Abdul Razak dan sewaktu mencari Altantuya di Hotel Malaya pada petang 18 Oktober 2006.

Tun Majid: "Pada 18 Oktober, 2006, ketika kamu ke pejabat Razak, ke rumah Razak, pergi ke Pasar Seni dan ke Hotel Malaya, kamu masih bersenjatapi?"

Azilah: "Senjataapi ada pada saya masa saya pergi ke pejabat Encik Razak dan masa saya pergi rumah Encik Razak lepas tu. Bila saya balik pejabat di Bukit Aman, saya tinggalkan senjata dalam kabinet."

Tun Majid: "Kenapa tak bawa, kenapa tinggalkan?"

Azilah: "Saya tinggalkan, buat kacau dekat pinggang, buat apa. Saya tak tahan lama senjata letak di pinggang."

Azilah juga menafikan dia menghubungi Abdul Razak untuk memberitahu 'malam ini encik boleh tidur lena.'

ADS