Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

eksklusif kemaskini 11.30pm Pengendali sebuah blog yang mendakwa Mohd Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengalami penyakit kelamin, disoal siasat oleh polis selama lima jam hari ini.

Editor Pahang Daily Online yang mahu dikenali sebagai Cucu Mat Kilau sebelum itu telah dihubungi oleh seorang pegawai polis Bukit Aman sewaktu beliau berada di pekan Indera Mahkota.

Sepasukan lapan anggota polis dalam dua buah kereta menunggu beliau di rumahnya di Taman Indera Mahkota Atebara Perdana dekat Kuantan, kata pengendali blog itu kepada Malaysiakini .

mohd saiful bukhari azlan 4 at jawi 271108 Ketika dihubungi petang tadi, Cucu Mat Kilau waktu itu dalam perjalanan ke ibu pejabat polis daerah Kuantan setelah bertemu dengan pasukan polis tersebut.

Beliau diiringi isterinya ke balai polis yang terletak kira-kira lima kilometer dari rumahnya.

Ketika dihubungi malam ini, Cucu Mat Kilai berkata beliau dibebaskan tanpa syarat pada jam 11 malam selepas memberi kerjasama kepada anggota polis yang menyoalsiasatnya mulai kira-kira jam 6 petang tadi.

Menurutnya, beliau disoal siasat oleh empat anggota polis, termasuk tiga pegawai dari ibu pejabat polis persekutuan Bukit Aman.

Menurutnya, beliau dipanggil datang semula jam 11 pagi esok untuk menunjukkan kepada mereka kafe siber tempat beliau memblog.

Selepas itu, katanya, beliau akan membuat laporan polis terhadap bekas pembantu Anwar itu petang esok.

Mohd Saiful, yang mendakwa diliwat oleh Anwar pada Jun lepas, membuat aduan polis Selasa minggu lalu terhadap Pahang Daily Online yang mendakwa beliau kini tenat akibat sumpah laknatnya tahun lepas.

Pemuda itu ke balai polis Damansara bersama bapanya Azlan Mohd Lazim dan peguam Zamry Idrus.

Aduan itu dilaporkan dibuat bagi meminta polis menyiasat blog tersebut yang didakwa memfitnahnya dengan mengatakan beliau kini terpaksa menggunakan tiub bagi membolehkannya membuang air besar serta alat sulitnya bernanah.

"Mereka itu mendakwa ia adalah balasan akibat termakan sumpah laknat yang telah saya buat.

"Ini adalah pembohongan besar dan fitnah jahat yang tidak benar sama sekali. Saya amat sihat," Mohd Saiful dipetik berkata selepas laporan polis itu.

Pemuda itu bersumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur pada 15 Ogos lepas bahawa beliau bercakap benar atas dakwaannya diliwat oleh penasihat PKR itu.

pahang daily blg website 100309 Selepas aduan polis itu, Pahang Daily Online terus mempertahankan laporan-laporan mereka kerana "yakin berada di pihak yang benar".

Artikel berjudul 'Saiful saman Pahang Daily Online ' menegaskan blog itu merupakan hak milik peribadi dan tidak memaksa pembaca menerima bulat-bulan artikel yang diterbitkan.

Tulisan itu juga menyebut, Mohd Saiful boleh menggunakan blog peribadi beliau untuk menafikan dakwaan yang dipaparkan dalam Pahang Daily Online .

Artikel itu menyebut, prinsip blog itu jelas iaitu melaporkan maklumat yang mengimbangi laporan media arus perdana.

"Justeru itu, kenapa Pahang Daily mahu dipersalahkan kerana menyiarkan artikel yang terkadang dihantar sendiri oleh pembaca setia blog ini.

"Kami hanya mengedit dan menukarkannya dalam bentuk artikel untuk lebih memudahkan pembaca menerima laporan berkenaan," coretan Sabtu lalu dipetik.

ADS