Paling Popular
Terkini

Sewaktu kejadian dua tahun lalu, saya menerima mesej daripada New Zealand. Saya terus menulis di Facebook ketika belum ramai sedar apa yang berlaku. Ramai yang tidak kisah dan tidak sedar dengan pembunuhan ganas itu.

Sabtu 13 Mac 2021 menandakan ulang tahun kedua salah satu hari yang paling trauma, ketika 51 jemaah dibunuh di dua masjid Christchurch oleh seorang lelaki kulit putih yang bersenjata.

Beberapa ratus orang berkumpul di Christchurch Arena untuk menyatakan kesedihan. Ia disiarkan secara langsung. Bagaimanapun acara sama yang dirancang tahun lalu dibatalkan dalam waktu singkat kerana penyebaran koronavirus secara tiba-tiba.

Saya teringat kawan satu batch yang masih tinggal di Christchurch, Yahaya Noor Hamzah. Beliau tidak pulang selepas belajar di New Zealand. Saya pula balik pada tahun 1988.

Kali kedua saya pergi ke New Zealand pada awal 2010 dan sempat berjumpa Yahaya yang membawa saya ke Kaikoura.

Tetapi Yahaya tiada di Facebook sehingga mesej ini ditulis pada 15 Mac 2019 di media sosial itu.

Pembunuhan di Masjid Al Noor

Saya menulis ini dari rumah. Saya berjaya melarikan diri dari hospital.

Masa lebih kurang 1.30 tengah hari. Solat Jumaat baru sahaja dimulakan. Imam Gamal Al Banna bangun ke mimbar memulakan khutbahnya. Kami terdengar suara berteriak dari depan masjid. senapang berkuasa tinggi, dengan metodologi menembak dan bertujuan dan menembak yang disengajakan. Saya berlari ke pintu di sisi masjid dan berlari ke halaman belakang, menyembunyikan diri di belakang kereta. Tembakan berlangsung sekurang-kurangnya 20 minit. Pasukan pelaku senjata tiba dan mengamankan kawasan itu. Kami dibuat untuk berbaring di tanah. Terdapat dua lelaki cedera di kawasan saya. Setelah paramedik datang, kami dipimpin oleh polis ke jalan di depan masjid. Semasa berjalan dengan empat lelaki lain, saya melihat dua orang mati, salah satunya adalah Sheikh Musa, di belakang masjid. Saya melihat ke dalam masjid, saya melihat mayat-mayat bergelimpang di ruang utama. Di bahagian depan masjid terdapat 4-5 mayat. 2 lagi di jalan depan masjid. Polis mengambil maklumat kami dan membawa kami ke Taman Hagley di hadapan masjid. Kemudian kami dibawa ke hospital oleh polis.

Kisah Yahya

Berita yang keluar di Herald New Zealand menceritakan tentang Yahaya yang terselamat dalam insiden tembak menembak di Masjid Al Noor di daerah Deans Ave, Christchurch sewaktu solat Jumaat. Ia menceritakan bagaimana beliau menyelamatkan dirinya.

Sewaktu kejadian berlaku beliau dan beberapa individu lain bertempiaran lari keluar daripada masjid. Selepas berjaya keluar dari masjid, Yahaya dan beberapa individu lain terpaksa menyorok di belakang beberapa buah kereta di Deans Ave.

Yahaya berkata insiden berkenaan seolah-olah berlaku selama 20 minit yang turut mencatat pengalaman ngeri yang mungkin tidak akan dilupakan seumur hidup.

Menurut Yahaya dia dapat melihat mayat bergelimpangan di pintu masjid berkenaan.

Yahaya berhijrah ke New Zealand pada tahun 80-an untuk melanjutkan pelajaran sebelum membuat keputusan untuk menetap di sana pada tahun 1998.

Yahaya amat terkejut dengan pembunuhan beramai-ramai yang melibatkan seramai 51 orang jemaah.

“Ini adalah bencana buat New Zealand, hari ‘hitam’ buat negara ini” kata Yahaya.

Sewaktu ditemui jelas kelihatan darah terpalit di pakaiannya selepas beliau membantu mangsa-mangsa yang tercedera dalam tragedi itu.

“Saya tidak dapat membayangkan ini boleh terjadi. Tidak dapat saya bayangkan sama sekali. Saya masih terkejut, harap saya kuat untuk menghadapinya.”

Pada 15 Mac 2019, serangan, Brenton Tarrant (bawah) daripada Australia membunuh 44 orang di Masjid Al Noor ketika solat Jumaat sebelum memandu ke Masjid Linwood, di mana dia membunuh tujuh lagi.

Tahun lalu Tarrant, 30, mengaku bersalah atas 51 tuduhan pembunuhan, 40 tuduhan cubaan membunuh dan satu tuduhan keganasan. Tarrant dijatuhi hukuman penjara seumur hidup tanpa kemungkinan pembebasan bersyarat.

Selepas serangan itu, New Zealand dengan cepat meluluskan undang-undang baru yang melarang jenis senjata separa automatik yang paling mematikan.

Semasa perkhidmatan, nama setiap 51 orang yang terbunuh dibacakan. Usaha responden pertama, termasuk polis dan perubatan, juga diakui.

Perdana Menteri Jacinda Ardern memberitahu orang ramai bahawa ketika menyiapkan pidatonya, dia bingung untuk mengatakan apa kerana kata-kata tidak akan pernah mengubah apa yang berlaku.

"Tetapi sementara kata-kata tidak dapat melakukan keajaiban, kata-kata itu memiliki kekuatan untuk menyembuhkan," katanya.

Komuniti Muslim telah mengalami kebencian dan perkauman bahkan sebelum serangan itu, katanya, dan kata-kata harus digunakan untuk perubahan.

"Akan ada warisan yang tidak dapat dipertikaikan mulai 15 Mac," kata Ardern.

"Sebilangan besar akan memilukan. Tetapi tidak pernah terlalu awal atau terlambat untuk warisan menjadi bangsa yang lebih inklusif. "

‘Waita’ dipersembahkan

Nama-nama 51 lelaki, wanita dan kanak-kanak yang terbunuh dibacakan oleh anggota keluarga mereka yang sedang berkabung.

Sebuah waita, Manu Makamutu, ratapan tradisional, dipersembahkan oleh para pelajar di Sekolah Tinggi Cashmere.

Tujuh orang yang berkaitan dengan sekolah itu terbunuh atau cedera dalam serangan itu, termasuk Hamza Mustafa yang berusia 16 tahun, bapanya Khaled Mustafa, Sayyad Milne, 14 tahun dan bekas pelajar Tariq Omar.

Pada hari-hari dan minggu-minggu setelah tembakan tersebut, warga New Zealand - beribu-ribu orang - berjaga di masjid-masjid untuk menunjukkan solidariti dan sokongan kepada komuniti yang mengalami tragedi yang tidak dapat dibayangkan.

Orang bercakap tentang New Zealand tidak pernah sama lagi. Ada juga nazar bahawa kejahatan tidak akan menang, bahawa "ini bukan kita," bahawa negara ini akan menunjukkan bahawa perpaduan, penerimaan dan kebaikan akan menjadi ciri khas tindak balas terhadap kejahatan tersebut.

Tetapi bukannya mendorong untuk benar-benar menghilangkan kebencian dan ketidakpercayaan, merasa letih empati dengan cepat. Lagi memikirkan bahawa setelah serangan Christchurch, New Zealand membuat kemajuan dalam sikapnya terhadap masyarakat Islamnya.

Semua orang takut dengan perkataan Islamophobia. Ramai tidak tidak memahaminya. Ini adalah masalah. Hanya kerana mengabaikannya atau takut dengan perkataan itu, tidak bermaksud Islamophobia akan hilang.

Bulan berlalu, begitu juga dengan Islamofobia.

Serangan lisan atau tingkah laku yang mengancam boleh berlaku dalam bas ketika perjalanan pulang atau di kedai. Yang sakit hati dalam talian menyerang rumah orang melalui media sosial.

Kita terus berharap kekerasan itu dapat mengakibatkan orang-orang "kurang menghakimi, kurang stereotaip". Tetapi pada masa yang sama, "elemen negatif kecil" telah meningkatkan serangan vokalnya di dalam talian. Seorang pengguna Facebook pada masa lalu mengakui bahawa di situlah keburukan paling teruk.

Dame Susan Devoy, Pesuruhjaya Perhubungan Ras selama lima tahun hingga pertengahan tahun lalu, mengetahui dengan baik mengenai laporan mengenai Islamofobia dan diskriminasi kaum di seluruh New Zealand.

Diskriminasi pada orang Islam

Dia tidak melihat ada masalah yang hilang.

"Saya telah mendengar contoh, berkali-kali, dari anak-anak muda Islam di sekolah, yang ketika ada kejadian pengganas, diminta di hadapan kelas untuk menjelaskan apa itu Islam dan perkara-perkara seperti itu sangat tidak wajar," katanya.

"Saya tidak mempunyai semua jawapan dan saya tidak tahu semua masalah tetapi saya tahu tidak banyak yang dilakukan."

Dame Susan mengatakan ketika dia berada dalam ofis rasminya, dia menulis surat kepada agensi pemerintah selama bertahun-tahun untuk mendapatkan sokongan untuk "komuniti terpinggir" ini untuk mengatasi masalah berkaitan penentangan ekstremisme yang ganas.

"Seperti yang kita ketahui, atau sekarang kita dengar, tidak ada tindakan yang diambil."

Dalam belanjawan kerajaan yang paling baru, menteri hal-ehwal etnik mengemukakan tawaran untuk mendapatkan lebih banyak dana untuk Pejabat Masyarakat Etnik dan menerima $9.4 juta selama empat tahun. Tahap pelaburan itu digambarkannya sebagai sejarah.

Menteri itu menumpukan masa berjam-jam untuk mendampingi masyarakat di pelbagai tempat. Satu bidang yang dia mahu tamatkan diskriminasi ialah masalah orang Islam, terutama wanita, untuk mendapatkan pekerjaan.

"Mereka adalah Muslim Kiwi, mereka mempunyai ijazah, tetapi bahkan untuk ditemuduga, berjalan di pintu pintu pun sangat sukar," katanya.

"Ini adalah jurutera dan arkitek, orang yang kemahirannya kita perlukan, tetapi mereka ingin pergi ke luar negara kerana kesukaran mendapatkan pekerjaan di sini. Sebilangan besar pekerjaan ini ada di syarikat swasta."

"Menangani isu ini, mengenai Islamofobia, bukan hanya tugas yang harus dilakukan oleh kerajaan, itu adalah sesuatu yang perlu kita perhatikan sebagai sebuah negara," kata menteri.

Jauh dari rancangan peringkat nasional, individu masih berkabung dan banyak yang bergelut dengan kesan kecederaan serius.

Alyia Denzeisen dari Majlis Wanita Islam adalah seorang guru di Hamilton - seorang ibu remaja dan penyokong masyarakatnya. Pada saat dia memenuhi semua tuntutan di zamannya, dia sering mendapat tidur hanya empat atau lima jam.

"Walaupun sebahagian besar New Zealand kembali ke rutin dan ketika mereka melihat 15 Mac sebagai peristiwa yang menyedihkan, kami berusaha untuk membina semula sebuah komuniti, untuk terus maju sambil bersedih dan saya rasa rata-rata warga New Zealand tidak menyedari hal itu,” kata Denzeisen.

Begitulah peristiwa yang terus mekar dalam sejarah untuk peringatan kepada semua warga New Zealand.

Saya dan kawan-kawan yang pernah belajar di New Zealand sama ada di era 60-an, 70-an, 80-an dan 90-an semua merasa dukacita terhadap apa yang terjadi.

PM New Zealand junior saya

Tidak terfikir ia berlaku di New Zealand, sebuah negara yang aman damai, negara yang cantik dengan pemandangan.

Kami merasa bertuah melanjutkan pengajian di New Zealand walau rakyatnya sedikit, sekitar lima juta. Penduduknya terdiri daripada Orang Putih dan Maori.

Pengalaman saya hitch-hiking seluruh pulau utara sewaktu tahun pertama menjejakkan kaki ke Universiti Waikato masih segar dalam memori. Saya kemudian menjadi imam masjid Hamilton yang pertama dan jurunikah untuk orang Islam berkahwin.

Saya mengelilingi New Zealand setiap tahun, untuk tempoh enam tahun. Kota Christchurch sentiasa menjadi tumpuan kerana pelajar Malaysia yang agak ramai.

Kawan-kawan saya ramai di New Zealand terutama orang Maori menganggap saya sebagai brother. Pada hari ini saya menganggotai World Malay Polynesian Organisation yang terdiri 33 buah negara, termasuk New Zealand.

Saya mendapat pemastautin tetap atau PR New Zealand sebanyak dua kali. Dan perdana menteri sekarang, Jacinda Ardern adalah junior saya di Universiti Waikato!


MOHD FUDZAIL MOHD NOR, kini OKU pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan 20 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS