Paling Popular
Terkini
mk-logo
Surat

Pelbagai isu timbul sejak kebelakangan ini yang melibatkan kegusaran rakyat secara keseluruhannya, terutamanya dengan peningkatan mendadak kes penularan wabak Covid-19.

Ia semakin mencemaskan apabila ada seorang bayi di Semporna, Sabah, meninggal dunia.

Melihat kepada kronologi, Muhyiddin Yassin mula berhadapan dengan krisis kepemimpinan apabila timbalan menteri kesihatan didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan semasa perintah kawalan pergerakan kira-kira empat bulan lepas.

Hari demi hari, detik demi detik dan saat demi saat, Muhyiddin terus terbukti gagal menguruskan seluruh jentera kabinet dan kerajaan apabila pelbagai isu ketidakadilan berlaku.

Malah didapati ada ahli politik tidak melakukan kuarantin atau melanggar SOP yang ditetapkan mereka sendiri selepas pulang daripada berkempen di Sabah.

Ianya bertambah parah apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zulkifli Mohamad disahkan positif Covid-19 baru-baru ini.

Muhyiddin perlu kembali kepada masalah dasar dihadapinya sejak hari pertama mengangkat sumpah sebagai perdana menteri Malaysia, iaitu keabsahan kerajaan sekarang.

Pemuda PKR (AMK) Damansara menuntut dengan setegas-tegasnya supaya Muhyiddin mengadakan sidangan khas parlimen bagi menentukan sama ada dia memiliki sokongan majoriti ahli parlimen ataupun sebaliknya.

Hal ini perlu untuk memastikan kestabilan politik tanah air dan segala urusan pentadbiran negara dapat berjalan dengan lancar.

Jika tidak Muhyiddin perlu berani menegakkan kebenaran demi kemaslahatan rakyat dan negara dengan berundur secara bermaruah selepas siri kegagalan pengurusannya semakin terdedah sepanjang tempoh lapan bulan ini.


DZULHILMI ZAINOL ialah ketua AMK Damansara.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS