Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
S'pura pantau insiden serang gereja
Diterbitkan:  Jan 18, 2010 8:46 AM
Dikemaskini: 12:50 AM

Singapura turut memantau reaksi rakyatnya berhubung serangan ke atas rumah ibadat di Malaysia, tetapi setakat ini mendapati reaksi di peringkat bawahan secara umumnya tenang, kata Timbalan Perdana Menteri, Wong Kan Seng.

"Saya fikir rakyat Singapura adalah berhati-hati tidak terlalu terbawa-bawa dengan masalah seperti ini," katanya yang dipetik oleh media tempatan semasa   satu majlis kemasyarakatan di negara itu semalam.

"Kita tinggal di dunia yang saling berhubung-kait, kita tidak boleh terpisah daripada apa yang berlaku di negara lain," katanya dan menambah, pada masa yang sama rakyat Singapura mesti rasional dan berfikir "apabila kita membawa masalah seperti ini ke dalam negara kita, apa yang kita cuba kita lakukan."

"Adakah kita sekadar cuba melahirkan rasa simpati, atau adakah dengan berbuat demikian, akan mendatangkan lebih banyak masalah kepada masyarakat kita sendiri," kata Wong.

Beberapa kes serangan ke atas gereja berlaku di Malaysia ekoran Mahkahmah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini membenarkan akhbar milik gereja Katolik, The Herald menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan mereka.

Singapura menganggap sensitif isu yang mempunyai kaitan dengan kaum dan agama dan menyifatkannya sebagi isu keselamatan.

- Bernama

ADS