Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Perhimpunan tuntut royalti minyak K'tan 28 Jan
Diterbitkan:  Jan 19, 2010 5:25 PM
Dikemaskini: 9:33 AM

Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Minyak Rakyat Kelantan (GEGAR) memberi jaminan perhimpunan 100,000 rakyat Kelantan yang dijadual diadakan pada 28 Januari nanti, telah mendapat kebenaran pihak keselamatan.

     

Pengerusi GEGAR, Dr Abdul Halim Yusof berkata perkara itu akan dibincangkan dalam mesyuarat jawatankuasa induk penganjuran yang akan diadakan di Kota Bharu Khamis ini.

     

Menurutnya, jawatankuasa itu melibatkan semua pihak, termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pihak polis dan agensi pihak berkuasa kerajaan tempatan.

     

"Kita memberi jaminan perhimpunan itu dapat diadakan mengikut jadual demi keselamatan dan keamanan semua pihak, dan keputusan itu akan diambil dalam mesyuarat lusa ini," katanya kepada pemberita di Kota Bharu hari ini.

     

Dr Abdul Halim berkata pihaknya sudah mengkaji pelbagai aspek sebelum menganjurkan perhimpunan itu yang melibatkan semua pihak berkaitan, seperti polis, pihak berkuasa kerajaan tempatan MPKB bagi melicinkan perjalanan program itu.

    

Menurutnya, untuk program pertama, bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah sudah menyatakan persetujuan untuk menjadi penceramah utama menjelaskan tentang isu royalti minyak di majlis penerangan di Stadium Sultan Muhammad Keempat pada 28 Januari ini.

     

"Program itu yang pada mulanya akan diadakan di Kelantan Trade Center (KTC) di sini (Kota Bharu) telah dipindahkan ke lokasi baru di stadium itu bagi memberi keselesaan kepada rakyat Kelantan menyertainya," katanya.

     

Menurutnya, ini diikuti program kedua akan diadakan debat terbuka di Balai Islam Lundang di Kota Bharu pada 13 Februari yang melibatkan pemimpin politik dan wakil rakyat.

    

Beliau berkata, antara pemimpin yang diundang menyertai debat itu ialah Tengku Razaleigh selaku Pengasas Petronas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz; Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed dan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, dan Exco Kanan kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.

     

Menurutnya, sebelum majlis bermula, para hadirin dijadual mengadakan solat hajat di padang Stadium Sultan Muhammad ke-IV bagi memohon keberkatan Allah menjayakan program itu.

- Bernama

ADS