Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Ceroboh' gereja, Al-Islam mohon maaf
Diterbitkan:  Mar 6, 2010 11:02 AM
Dikemaskini: 9:13 AM

Majalah Al-Islam membuat permohonan maaf secara terbuka kepada gereja Katolik dan penganut Kristian berhubung penyiaran artikel ' Tinjauan Al Islam dalam Gereja: Mencari Kesahihan Remaja Melayu Murtad ’, keluaran Mei 2009.

NONE Permohonan maaf itu dibuat menerusi laman sesawang penerbitnya, Utusan Karya pada jam 6 petang semalam.

Menurut permohonan maaf itu lagi, artikel berkenaan tanpa disengajakan telah menyinggung perasaan para penganut agama Kristian, khususnya Katolik.

“Tinjauan itu dilakukan bertujuan mencari kesahihan dakwaan orang awam berhubung isu tersebut. Al Islam juga sama sekali tidak berniat untuk menghina agama Kristian, apatah lagi mengganggu atau menceroboh rumah ibadat mereka.”

Dalam permohonan maaf itu, pengarang Al-Islam juga berkata dua wartawan yang terlibat turut memohon maaf kerana tidak menyedari apa yang mereka lakukan semasa melaksanakan tugasan tersebut telah menyinggung perasaan para penganut agama Kristian.

Al-Islam juga berharap perkara seumpama ini tidak akan berulang lagi

Malaysiakini difahamkan Paderi Besar Katolik, Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam telah dimaklumkan berhubung permohonan maaf itu.

NONE Bagaimanapun usaha menghubungi beliau di kediamannya untuk mendapatkan ulasannya belum berjaya.

Menurut sumber yang rapat dengan Utusan Karya, permohonan maaf telah lama disediakan tetapi tidak dapat disampaikan dengan segera kerana terpaksa dirujuk kepada peguam majalah itu bagi menggelakkan sebarang implikasi perundangan.

Permohonan maaf yang sama juga akan disiarkan dalam Al-Islam keluaran April 2010 yang akan berada di pasaran pertengahan bulan ini.

Pakiam pada sidang medianya Khamis lalu berkata, beliau yakin masyarkat Katolik akan berpuas hati jika wartawan berkenaan dan penerbitnya mengambil keputusan untuk memohon maaf.

Beberapa pihak juga cuba mengeruhkan lagi suasana dengan merancang demonstrasi bagi mendesak peguam negara supaya meneruskan tindakan ke atas wartawan Al-Islam yang 'menceroboh' gereja itu.

Bagaimanapun tindakan mereka tidak direstui dan disokong oleh Pakiam dan kebanyakan pertubuhan Kristian yang lain.

ADS