Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lagi desak Hulu S'gor diserah kepada Umno
Diterbitkan:  Apr 2, 2010 4:12 PM
Dikemaskini: Apr 3, 2010 9:23 AM

Bekas Timbalan Ketua Umno Bahagian Hulu Selangor, Datuk Ramli Abd Rahman, meminta supaya kerusi Parlimen Hulu Selangor dikembalikan ke pangkuan Umno selepas hampir 51 tahun "diserahkan" kepada MCA dan MIC.

azlan Beliau berkata, permintaan ahli Umno di kawasan berkenaan sepatutnya diterima pucuk pimpinan setelah hampir 10 penggal mereka bersabar dan beralah dalam isu itu.

"Pada pendapat saya, setelah lebih 50 tahun kerusi parlimen Hulu Selangor terlepas dari tangan Umno, eloklah dikembalikan semula kerusi itu kepada Umno, tidak ada salahnya pun jika Barisan Nasional (BN) mengikut suara rakyat dan Umno meminta balik kerusi yang telah dipinjamkannya itu.

"Ini azlan soal hak dan rintihan rakyat Hulu Selangor yang mahukan Umno kembali berkuasa di kawasan itu. Calon MIC sudah bertanding di Hulu Selangor selama enam penggal sejak 1986 dan tibalah masanya Umno meletakkan calonnya di pilihan raya kecil kawasan itu 25 April ini," katanya kepada pemberita di kediamannya di Shah Alam.

Pilihan raya kecil Hulu Selangor diadakan berikutan kematian penyandangnya daripada PKR, Datuk Zainal Abidin Ahmad, akibat barah otak pada 25 Mac lalu.

Sebelum ini, Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu, mencadangkan supaya timbalannya, Datuk G Palanivel, mewakili BN untuk bertanding bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Palanivel adalah Ahli Parlimen kawasan itu selama empat penggal sejak 1990 sebelum kalah pada 2008.

Kerusi Parli banner muhammad muhd taib ulu selangor men Hulu Selangor dimenangi calon wanita dari Umno, Halimathon Saadiah, pada pilihan raya umum 1955, pilihan raya persekutuan yang pertama sebelum negara mencapai kemerdekaan dua tahun kemudian dan "diserahkan" kepada MCA pada pilihan raya umum 1959 sehingga 1982 dan seterusnya kepada MIC pada 1986 sehingga kini.

Ramli yang juga bekas exco Selangor dan bekas Adun Kalumpang, turut mencadangkan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhamad Taib, sebagai calon BN bagi pilihan raya kecil itu.

- Bernama

ADS