Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nik Aziz: Penerima 'RM4 bilion' wakili saya karut
Diterbitkan:  Sep 22, 2010 7:38 PM
Dikemaskini: Sep 23, 2010 2:39 AM

Kerajaan Kelantan akan menyenaraihitamkan Syarikat I'DA World Group Sdn Bhd yang didakwa mempunyai niat tertentu terhadap negeri itu berikutan pengumuman sumbangan berjumlah RM4 bilion kepada PAS Kelantan.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kerajaan negeri atau parti tidak pernah melantik adiknya Nik Din Nik Mat mewakili beliau untuk menerima replika cek berjumlah RM4 bilion pada 19 September lalu.

i'da world group rep meet nik aziz 220910 01 "Saya tak hantar langsung wakil saya untuk menerima cek, malah media yang mendakwa penerima itu adalah wakil saya, karut belaka," kata Nik Aziz di Kota Bharu, seperti dilaporkan akhbar web PAS Harakahdaily.

Sebelum ini dilaporkan I'DA World Group telah menimbulkan misteri dan kejutan kerana bermurah hati menderma RM4 bilion kepada PAS Kelantan bagi membangunkan negeri itu.

Ini termasuk Projek Super Mega Seri Tujuh (S7) yang membabitkan kawasan seluas 144,000 ekar atau 576 hektar melibatkan kos RM313.71 juta.

i'da world group rep meet nik aziz 220910 02 Manakala Nik Din pula mengesahkan bahawa beliau telah menerima replika cek tersebut atas sifat peribadi dan tidak mewakili parti ataupun kerajaan negeri.

Nik Aziz yang juga mursyidul am PAS berkata, syarikat tersebut tidak mempunyai sebarang projek di negeri tersebut dan kerajaan negeri juga tidak mempunyai sebarang hubungan dengannya.

Sementara itu, Exco Kanan, Datuk Husam Musa pula dilaporkan berharap pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap syarikat tersebut, khususnya berhubung motif perkara itu.

"Ia akan menjejaskan (imej) parti dan kerajaan. Kita semua tak hadir pada majlis itu sebab memang tak pernah bincang pun (perkara itu)," katanya seperti dipetik Harakahdaily.

ADS