Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Unjuran pertumbuhan negara diragui
Diterbitkan:  Sep 24, 2010 3:45 PM
Dikemaskini: 8:47 AM

Adakah ia sepatutnya pertumbuhan 6 peratus untuk 10 tahun akan datang atau adakah ia sepatutnya 9 peratus?

economic transformation programme 210910 idris jala Minggu lalu, badan pemikir kerajaan - Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (PEMANDU) mendedahkan program pelaburan bernilai RM1.376 trilion untuk 10 tahun akan datang yang jumlahnya tiga kali ganda pendapatan per kapita negara yang mampu memacu Malaysia ke status negara maju menjelang 2020.

Lebih 60 peratus pelaburan akan datang dari sektor swasta, 32 peratus daripada syarikat berkaitan kerajaan dan 8 peratus lagi daripada kerajaan.

Dalam membuat pengumuman itu, Ketua Pegawai Eksekutif (PEMANDU) Datuk Seri Idris Jala berkata pertumbuhan negara mesti mencapai sekurang-kurangnya 6 peratus setahun bagi menjadikan sasaran itu satu kenyataan.

Namun, hari ini, seorang ahli parlimen pembangkang mempertikaikan sasaran pertumbuhan PEMANDU itu.

nurul izzah going for veep 230910 02 Menurut ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Malaysia memerlukan pertumbuhan yang ‘tidak realistik’ pada kadar 9 peratus untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

“Ia diumumkan kepada orang ramai bahawa Program Transformasi Ekonomi (ETP) akan hanya memperuntukkan 74 peratus, atau RM 1.258 trilion, daripada anggaran RM 1.7 trilion Pendapatan Negara Kasar (GNI) negara ini pada 2020 berbanding RM660 bilion GNI bagi  2010, yang memerlukan pertumbuhan tahunan 6 peratus.”

Nurul berhujah Malaysia pada realitinya memerlukan unjuran pertumbuhan purata 9 peratus bagi mencapai sasaran RM1.7 trilion pada 2020.

Katanya, ucapan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk seri Najib Razak tahun lalu bahawa Malaysia mensasarkan pertumbuhan 9 peratus bagi dekad yang seterusnya.

budget 2007 2008 general Najib kemudiannya terpaksa membetulkan kenyataannya itu: “Saya tidak berkata sembilan peratus, saya kata sekitar enam peratus kerana sembilan adalah tidak realistik,” katanya kepada wartawan.

Sehubungan itu, Nurul mendakwa kerajaan membekalkan unjuran pertumbuhan yang mengelirukan rakyat.

“Saya gesa kerajaan perjelaskan isu ini dan umumkan sama ada Malaysia memerlukan pertumbuhan tahunan sebanyak 9 peratus untuk mencapai sasaran RM 1.7 trilion GNI pada  2020?

“Bagaimana ini boleh dicapai jika ekonomi dunia dan daya saing kita pada masa yang sama pula menjunam. Bahgaimana ini mencerminkan kelangsungan ETP yang baru diumumkan itu?”

klse asia stock share market down crash turmoil 060307 Kata Nurul lagi, rakyat dan pelabur mesti yakin dengan data rasmi yang dikeluarkan oleh kerajaan dan sebarang manipulasi akan dilihat sebagai “curang, memesong dan tindakan yang tidak dapat diterima”.

“Rakyat berhak untuk tahu, khususnya menjelang pembentangan bajet di Parlimen pada Oktober ini agar rakyat tidak dipesongkan kerana ia akan membawa impak negatif bukan sahaja terhadap kenyakinan orang ramai tetapi juga masyarkat antarabangsa berhubung integriti data.”

Powerpoint: Persembahan ETP Idris Jala

ADS