Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dr Zulkefli ajak calon BN lumba lari atau tarik tali

dikemaskini Calon PAS bagi pilihan raya kecil DUn Galas, Dr Zulkefli Mohamad tidak berkecil hati dengan ejekan kem BN mengenai fizikalnya yang gemuk, tetapi melihat perkara itu dengan berlapang dada.

Malah, secara berjenaka juga beliau menyatakan kesudiannya untuk bertanding dengan calon BN Abdul AzizYusof – sama ada dalam lumba lari ataupun tarik tali.

NONE Beliau juga berkata demikian dalam semangat “perlawanan persahabatan” yang dianjurkan BN dalam pilihan raya kecil DUN Galas kali ini.

"Saya tidak ambil (ejekan itu) sebagai satu isu, sebab pertandingan di sini sebenarnya adalah pertandingan antara BN dengan PAS.

"Kata-kata itu hanya untuk memeriahkan suasana sahaja," katanya dalam sidang media di markas PAS, Gua Musang pagi ini.

Keadaan “perlawanan persahabatan” ini dapat dilihat melalui suasana kempen yang masuk hari ketiga hari ini.

Diperhatikan, kempen di Galas berlangsung dengan sederhana dan agak tenteram. Walaupun bendera parti sudah banyak dipasang di sekitar kawasan tumpuan pengundi, poster bagi calon yang bertanding tidak banyak yang dilihat.

Seperti biasa, anggota polis melakukan rondaan seperti rutin mereka dalam pilihan raya kecil yang lain, namun tidak banyak insiden ketegangan antara penyokong kedua-dua parti yang berlaku kali ini.

NONE Pendekatan kempen BN kali ini berbeza kerana parti itu melihat kerusi DUN ini hanyalah satu bonus memandangkan PAS sudahpun dapat membentuk kerajaan dengan selesa di Kelantan.

BN tidak akan mengadakan ceramah besar, seperti yang dilihat dalam pilihan raya kecil sebelum ini. Fungsi yang lebih besar juga diberikan kepada pemimpin tempatan untuk menguruskan program kempennya, menurut pengarah jenteranya Tengku Razaleigh Hamzah.

Namun, anjuran “perlawanan persahabatan” itu juga tidak dipandang mudah oleh PAS. Diperhatikan, jenteranya tetap menjalankan tugas masing-masing.

Pada hari kedua kempen semalam, peraih undi PAS telahpun cuba mendekati kakitangan Kesedar, sebuah agensi di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Jumlah kakitangan agensi itu merupakan antara kumpulan kakitangan kerajaan yang paling besar di Gua Musang.

Di sebuah program makan malam bersama pengundi di Kampung Pulai semalam, para pengundi di sebuah restoren Cina itu dilihat ceria apabila bergambar dengan Dr Zulkefli.

Kawasan berkenaan, dengan kira-kira 250 orang pengundi, merupakan “kawasan putih” bagi PAS.

Walaupun dengan kehadiran beberapa ekor anjing peliharaan masyarakat Cina di situ, para petugas parti PAS di sebuah bilik gerakannya di situ nampaknya tidak mengendahkan keadaan tersebut.

Di dalam bilik gerakan itu pula, petugas parti dilihat sedang menjalankan perbincangan untuk menetapkan hidangan bagi satu majlis “Cakna Jalinan Kasih” yang akan berlangsung pada hari Ahad.

Seorang wakil masyarakat Cina dalam perbincangan itu berkata: “Orang Cina di sini tak kisah. Kita buat biar semua orang boleh makan. Nasi lemak ke, nasi dagang ke, nasi kerabu dengan budu, ada ayam sikit pun boleh,” katanya.

ADS