Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ABIM turut bantah Bil Perhimpunan Aman
Diterbitkan:  Nov 27, 2011 9:45 PM
Dikemaskini: Nov 28, 2011 2:00 AM

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) turut meluahkan bantahan terhadap Rang Undang-undang  Perhimpunan Aman 2011 selepas mengambil kira segala peraturan dan sekatan yang cuba diwujudkan.

NONE "ABIM menilai peruntukan-peruntukan tersebut bercanggah dengan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin serta melindungi hak untuk warganegara mengadakan berhimpun," kata presiden ABIM, Amidi Abd Manan.

Antara peruntukan tersebut, katanya, ialah notis 30 hari (dalam draf asal) diwajibkan ke atas penganjur sebelum tarikh perhimpunan dalam Fasal 9 Undang-undang Perhimpunan Aman 2011.

 ABIM juga, tambahnya, menuntut penjelasan serta rasional di sebalik larangan mengadakan perhimpunan di rumah-rumah ibadat seperti masjid untuk mengelakkan sebarang kekeliruan.   

"ABIM juga memandang berat serta menolak pemusatan kuasa serta budibicara untuk polis  mengenakan apa-apa sekatan dan syarat tambahan yang difikirkan perlu atau sesuai sepertimana yang terdapat dalam Fasal 15, di samping kuasa dalam Fasal 21 yang membolehkan polis untuk menggunakan segala kuasa serta kekerasan untuk menyuraikan sesebuah perhimpunan," tambahnya.

ABIM, katanya, khuatiri menerusi peruntukan tersebut (Fasal 15 dan 21), ia akan membuka ruang untuk sebarang penyalahgunaan kuasa atau budi bicara pihak yang berkenaan.

Ini, tambahnya, adalah akibat ketiadaan peruntukan yang jelas untuk mengawal serta menghadkan kuasa serta budibicara pihak polis dalam mengawal serta  menyuraikan sesebuah perhimpunan.

"Dunia sedang bergerak ke hadapan memperkemas dan memperkasa elemen-elemen kebebasan, keadilan, dan hak asasi manusia, langkah-langkah ini dinilai  seakan sengaja mengambil langkah untuk berundur ke belakang untuk menafikan hak asasi rakyat Malaysia," katanya.

NONE Dalam hal ini, katanya, ABIM ingin menegaskan pendirian bahawa kebebasan dan ketenteraman awam merupakan hak asasi seluruh rakyat Malaysia dan ia perlulah dilaksanakan dengan semangat dan komitmen demokrasi yang tinggi.

"Seharusnya sebarang perbezaan pandangan serta kritikan perlu diraikan serta diberikan ruang dengan sebaik-baiknya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Sesungguhnya sebarang maklum balas dari institusi masyarakat sivil juga tidak wajar ditanggapi dengan persepsi yang negatif," tambahnya.

Amidi berkara, sebarang penafian terhadap hak serta sekatan yang berkaitan akan memberikan persepsi yang negatif di kalangan rakyat terhadap pemerintah.

"Dikhuatiri sekiranya rang undang-undang Perhimpunan Aman 2011 dilaksanakan, ia hanya akan memberi implikasi yang kurang menyenangkan terhadap perjalanan konteks hubungan rakyat-pemerintah itu sendiri di samping perkembangan demokrasi secara sihat di negara ini," tambahnya.

ADS