Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Singapura potong gaji menteri
Diterbitkan:  Jan 4, 2012 2:41 PM
Dikemaskini: 6:53 AM

Singapura akan memotong sekurang-kurangnya satu pertiga gaji para menterinya, tetapi mereka masih kekal sebagai menteri yang dibayar gaji yang terbaik di dunia.

NONE Potongan gaji itu telah dijanjikan oleh Perdana Menteri, Lee Hsien

Loong untuk menenangkan kemarahan orang ramai pilihan raya umum 2011, dan beliau sendiri akan memotong gajinya sebanyak 36 peratus le[ada SG$2.2 juta (RM5.4 juta).

Namun, ia masih dipercayai gaji tertinggi bagi mana-mana ketua kerajaan yang dipilih di dunia - lebih empat kali ganda Barack Obama, yang berpendapatan SG$400,000 (RM1.3 juta) tahun sebagai presiden Amerika Syarikat.

Manakala gaji presiden Singapura juga akan dipotong 51 peratus kepada SG$1.54 juta (RM3.8 juta).

Potongan akan retroaktif untuk tempoh lima tahun kerajaan semasa bermula pada 21 Mei, 2011 dan garis panduan baru tambatan akan membayar kepada kesejahteraan rakyat Singapura biasa.

Parti Tindakan Rakyat (PAP), yang membawa Singapura mencapai kemerdekaan daripada Malaysia pada tahun 1965 dan memerintah

republik itu sejak itu, mengalami kejatuhan peratusan undi ke tahap paling rendah, iaitu 60 peratus dalam pilihan raya 2011.

Workers' Party candidate Chen Show Mao victory in singapore 1 Hanya sistem kontroversi pilihan raya di sebahagian besar daripada 87 kerusi parlimen secara berkelompok dan bukan individu - yang dilihat sebagai memihak kepada PAP  - telah menghadkan kemenangan pembangkang kepada enam kerusi.

Ketika beliau mengangkat sumpah untuk penggal lima tahun yang baru dua minggu selepas pilihan raya tersebut, dasar pertama yang diumumkan oleh Lee ialah untuk mengkaji semula gaji para -menteri.

AFP

[Baca berita penuh]

ADS