Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Banjir: Pelajar M'sia dipindah ke Dewan Malaysia Jakarta kini 53 orang
Diterbitkan:  Jan 19, 2013 5:08 PM
Dikemaskini: 9:13 AM

Para pelajar Malaysia dari Universiti Trisakti, Jakarta Barat, yang dipindahkan sementara ke Dewan Malaysia di Jakarta Pusat dalam kejadian banjir di Jakarta, kini bertambah menjadi 53 orang.

Mereka terdiri daripada 23 pelajar perempuan dan 30 pelajar lelaki.

Pengarah Education Malaysia Prof Madya Dr Juzhar Jusoh berkata kebanyakan daripada mereka yang baru berpindah sehingga pagi ini ke Dewan Malaysia itu adalah kumpulan pelajar yang baru pulang daripada menjalani latihan klinikal di luar kotaraya Jakarta.

"Kesemua pelajar berada dalam keadaan baik kecuali beberapa orang yang mengalami batuk dan selsema. Pihak keluarga pelajar juga telah dimaklumkan mengenai situasi terkini melalui telefon," katanya di Jakarta.

Banjir yang melanda kebanyakan kawasan di Jakarta sejak Selasa, masih menjejaskan sejumlah lagi kawasan penempatan, bahkan paras air Sungai Ciliwung terus meningkat akibat air yang turun dari daerah Depok.

Hingga pagi ini, banjir yang melanda kawasan Pluit di Jakarta Utara belum surut dan kawasan itu masih dinaiki air sehingga 1.5 meter.

Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia berkata data yang dikumpulkan sehingga pukul 7 pagi ini mencatatkan 14 kematian akibat banjir sejak Selasa lalu dan daripada jumlah itu, enam mangsa meninggal dunia akibat kejutan elektrik apabila kawasan kediaman mereka dinaiki air.

Mangsa-mangsa yang terkorban itu terdiri daripada sembilan orang dari kawasan Jakarta Barat, dua orang dari Jakarta Selatan dan masing-masing seorang dari Jakarta Timur, Jakarta Utara dan Jakarta Pusat.

Sehingga petang semalam, lebih 18,000 mangsa banjir dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan banjir dan BNPB yang dibantu pelbagai agensi nasional serta pasukan keselamatan, sedang bertungkus lumus menguruskan bencana ini terutamanya bantuan makanan dan pakaian kepada mangsa-mangsa.

Syarikat swasta turut menyumbangkan bantuan kepada mangsa banjir, termasuk Bank Mandiri yang pada pagi Sabtu menyerahkan bantuan kemanusiaan berupa makanan, kain selimut dan ubat-ubatan bernilai Rp1.125 bilion.

- Bernama

ADS