Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakar Jerman: Pelan kitar semula sisa Lynas 'mengarut'

Seorang penyelidik badan pemikir berpejabat di Jerman - Institut Oeko - menganggap pelan Lynas 'untuk mengitar semula bahan buangan daripada proses penapisan nadir bumi sebagai "karut" dan tidak boleh dilaksanakan.

Penyelidik kanan institut itu yang juga seorang jurutera Gerhard

Schmidt (foto besar skrin atas) berkata, walaupun jika Loji Lynas (Lamp) mencairkan penulenan air meluluhkan (WLP) sisa aliran ke bawah satu bahagian setiap seratus, radiasi yang terhasil masih jauh melebihi had yang yang akan dianggap "luar pengawalseliaan kebimbangan "(BRC, satu standard radiasi).

NONE "Sebarang harapan bahawa apa-apa sisa boleh diguna semula dari di segi saintifik dan teknikalnya  adalah karut, dan tidak sepatutnya diikuti," katanya semasa telepersidangan dari Darmstadt, Jerman hari ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis pelancaran laporannya setebal 114-halaman mengenai penilaian saintifik Lamp di Kuala Lumpur hari ini, yang dibiayai oleh NGO SMSL (Save Malaysia Stop Lynas).

NONE Schmidt menjelaskan bahawa nisbah

pencairan yang dirancang Lynas untuk sisa buangan adalah tidak  realistik kerana ia melibatkan pengendalian dan campuran berhati-hati  sejumlah besar bahan - lebih 120 juta tan setahun.

Dalam laporannya, Schmidt juga menyatakan bahawa untuk mengawal radiasi dalam had BRC, nisbah pencairan yang lebih tinggi satu bahagian per 500 diperlukan.

BRC ditakrifkan sebagai 10 microSieverts pendedahan radiasi setiap tahun, yang katanya sudah cukup untuk meningkatkan risiko kanser sebanyak satu kes bagi setiap juta orang.

Oleh itu, aliran sisa air penulenan peluluhan tidak harus dilepaskan pada umum. Satu kemudahan pelupusan sisa tertutup adalah satu-satunya pilihan yang ada, kata pakar pengurusan sisa radioaktif itu.

WLP adalah salah satu daripada tiga aliran sisa Lamp dan mempunyai kepekatan tertinggi bahan radioaktif dan sisa toksin.

Dua lagi aliran sisa dikenali sebagai flue gas desulfurisation (FGD) dan neutralisation underflow residue (NUF).

Malaysiakini

telah menghubungi Lynas Corporation untuk mendapatkan komen mengenai laporan itu dan sedang menunggu jawapannya.

[Baca berita penuh]

ADS