Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ahli Umno saman Najib 'tidak bertindak sendirian'

Seorang ahli Umno yang menyaman presiden parti itu Datuk Seri Najib Abdul Razak, berkata beliau tidak bertindak sendirian.

Perwakilan Umno bahagian Langkawi, Anina Saauddin, berkata beliau mengambil tindakan itu demi kepentingan tiga juta ahli parti dan bagi pihak rakyat Malaysia.

"Sudah pasti saya tidak bersendirian," katanya kepada wartawan di Mahkamah Duta Kompleks hari ini.

Bagaimanapun beliau enggan mendedahkan sama ada dia bertindak bersama dengan pengkritik Najib yang lain, seperti Tun Dr Mahathir Mohamad.

Anina menamakan Najib dan Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusof sebagai defendan dalam saman yang difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Seorang ahli yang lantang bersuara yang baru-baru menuduh Najib "kencingkan" (tipu) tiga juta ahli Umno, mendakwa tindakan undang-undang itu adalah untuk kepentingan dan bagi pihak parti dan ahli-ahlinya.

The AS$650 juta itu dikatakan baki daripada jumlah asal AS$681,000,000 (RM2.6 bilion) yang diterima perdana menteri dalam akaun peribadinya.

Pemindahan itu berlaku sekitar 30 Ogos 2013, hari yang sama Najib menutup akaun, seperti yang didakwa oleh laman web Sarawak Report.

Saman itu difailkan pada pukul 10.30 pagi ini oleh firma guaman Tetuan Hanif Khatri selepas tiada tindakan diambil ke atas aduan yang dibuat terhadap Najib kepada Lembaga Disiplin parti.

Anina memohon injunksi terhadap Najib dan Abdul Rauf atau ejen dan/atau pekerja dalam lembaga disiplin, Majlis Tertinggi, badan perhubungan negeri, bahagian, dan cawangan, supaya dihalang daripada membuang, menggugurkan, menggantung dan/atau mengambil sebarang disiplin terhadapnya sementara menunggu pelupusan kes itu.

Beliau juga memohon pembayaran balik berjumlah AS$650 juta - jumlah yang dilaporkan didepositkan oleh Najib ke dalam sebuah akaun di bank Singapura - dan sebuah akaun dengan semua wang yang beliau telah terima dalam bentuk derma.

Turut dituntut ialah butir-butir mengenai semua wang dalam AmPrivate Perbankan - No Akaun 2112022009694 - yang didakwa milik Najib, bersama-sama dengan ganti rugi, kos dan relif lain.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai Artikel 20.7 Perlembagaan Umno yang tidak membenarkan ahli membawa perkara parti ke mahkamah, peguam Anina, Mohammed Hanif berkata itu adalah persoalan undang-undang, "kita akan berhujah di mahkamah".

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS