Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berani membuat kenyataan kontroversi terhadap kaum Cina kerana beliau mempunyai jawatan dalam kerajaan.

Bagaimanapun Tun Dr Mahathir Mohamad percaya Ahli Parlimen Pasir Salak itu tidaklah seberani seperti yang dililhat.

"Dia nak lempang (Cina)? Suruh dia lempanglah. Cakap bolehlah.

"Apabila ada kerajaan di belakang, memanglah berani tapi bila keluar tak berani," kata Dr Mahathir dengan nada sinis.

Bekas perdana menteri itu berkata demikian ketika diminta media untuk mengulas kenyataan Tajudin mengenai masyarakat Cina beberapa hari lalu.

Ia dibuat ekoran lawatan Duta China ke Malaysia, Huang Huikang melawat Jalan Petaling sehari sebelum kumpulan pendesak Melayu merancang mengadakan demonstrasi di kawasan pusat komersial terkenal itu.

Tajudin kemudian menafikan membuat kenyataan begitu.

Kata nasi sedap pun salah

Dalam majlis sama, Dr Mahathir berkata pemerintahan Datuk Seri Najib Razak adalah yang paling zalim kerana rakyat kini "sentiasa berada dalam ketakutan".

Menurut Dr Mahathir, perdana menteri menggunakan undang-undang untuk menghalang sesiapa sahaja yang menegur tindakannya.

"Sekarang ini kita takut. Entah daripada apa, saya tidak tahu. Saya pun takut juga kerana kita duduk dalam pemerintahan yang menakutkan.

"Kita tidak boleh bercakap, kalau kita bercakap... akan ditanya dan disoal kenapa bercakap? Saya kata nasi sedap pun salah.

"Ini keadaan kita sekarang. Kita terlalu takut sehingga tidak ada apa pun kita takut," katanya.

Beliau kemudian melanjutkan kenyataan itu: "Ini kerana pemerintahan Najib ini adalah pemerintahan zalim, yang paling zalim," katanya.

Dr Mahathir menambah, tindakan undang-undang terhadap bekas Naib Ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan baru-baru ini adalah usaha kerajaan menggerunkan rakyat untuk membuka mulut.

Ketakutan itu, katanya, dibuat melalui tuduhan untuk mensabotaj negara walaupun tindakan bertanya itu dibuat untuk mengetahui kebenaran.

"Inilah keadaan di negara kita. Tidak boleh tegur, kata apa (kerana) itu adalah kesalahan yang bersifat sabotaj dan boleh dikenakan undang-undang Sosma (Akta Kesalahan Keselamatan - Langkah-Langkah Khas 2012)," tambahnya.

Lihat Komen
ADS