Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
TPPA rugikan petani, kata NGO
Diterbitkan:  Oct 10, 2015 12:46 PM
Dikemaskini: 4:48 AM

Syarikat-syarikat pengeluar benih dikatakan bakal mendapat lebih banyak hak ke atas petani mengikut Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang sudah dipersetujui Malaysia, kata dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Antara lain, TPPA akan menghalang petani daripada bertukar-tukar benih, kata laporan dibuat kumpulan berpangkalan AS dan Rangkaian Dunia Ketiga di Pulau Pinang.

"Konvensyen Antarabangsa Untuk Perlindungan Kerencaman Baru Tanaman 1991 menghalang petani daripada menukar benih masing-masing dan ia tidak konsisten dengan amalan petani di kebanyakan negara membangun apabila mereka perlu mempelbagaikan tanaman.

"Dalam kes di Malaysia, ia bermakna undang-undang perlindungan penukaran tanaman akan berakhir, termasuk memberikan kuasa monopoli lebih lama kepada syarikat pembekal, melarang petani menukar benih yang disimpan dan mengubah peruntukan perlindungan biokeselamatan dan antipenjarahan hayati (anti-biopiracy), " katanya dalam satu analisis semalam.

Ketika ini Akta Perlindungan Kerencaman Tanaman Baru 2004 membenarkan petani kecil menukar benih sesama sendiri.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani ketika ini mendefinisi "petani kecil" sebagai mana-mana pihak yang mengusahakan tanah kurang daripada 0.2 hektar.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS