Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan: Siasatan BNM terhadap 1MDB berkaitan 'pematuhan kewangan'
Diterbitkan:  Dec 31, 2015 9:34 AM
Dikemaskini: 2:08 AM

Siasatan Bank Negara Malaysia (BNM) terhadap 1MDB adalah berkaitan pematuhannya kepada syarat kebenaran untuk pelaburan di luar negara.

"Penyiasatan BNM adalah berkaitan pematuhan 1MDB kepada syarat kebenaran yang diberikan di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (ECA) yang telah diganti dengan Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 untuk pelaburan di luar negara," kata Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis di Parlimen.

Kementerian itu menjawab pertanyaan bertulis Datuk Mansor Othman (PKR-Nibong Tebal), yang meminta senarai anak syarikat 1MDB yang telah diambil tindakan dan dicadang untuk diambil tindakan oleh BNM.

"Bank Negara Malaysia tidak menjalankan sebarang penyiasatan terhadap syarikat-syarikat subsidiari 1MDB," kata kementerian dalam jawapan tersebut.

Dalam satu kenyataan Oktober lalu, Pejabat AG dilaporkan berkata kertas siasatan BNM itu telah dikaji dan memutuskan bahawa tiada kesalahan yang dilakukan oleh pegawai 1MDB dan mengarahkan tiada siasatan lanjut dibuat.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dilaporkan berkata Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali membuat kenyataan dari sudut pandang jenayah, manakala BNM pula dari sudut pentadbiran dalam memberi kebenaran kepada 1MDB melabur di luar negara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS