Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Haramkan derma tunai sumber asing - jawatankuasa
Diterbitkan:  Sep 30, 2016 12:58 PM
Dikemaskini: 6:34 AM

Sumber asing perlu dilarang daripada membuat sumbangan wang tunai kepada parti dan ahli politik, manakala syarikat yang menerima kontrak kerajaan atau konsesi juga harus dilarang daripada membuat sebarang jenis sumbangan politik.

Ini adalah antara 32 cadangan yang dibuat oleh Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP).

Laporan itu diumumkan oleh pengerusi jawatankuasa berkenaan, Datuk Seri Paul Low selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri, pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Menurut laporan itu, "sumber asing" termasuk sumbangan daripada individu, syarikat, yayasan, organisasi, persatuan atau mana-mana entiti yang berdaftar atau tidak berdaftar, yang tidak berpejabat di Malaysia.

Walau bagaimanapun, mereka hanya dilarang daripada membuat sumbangan dalam bentuk wang tunai.

Sebaliknya, syarikat-syarikat yang memperolehi kontrak kerajaan atau konsesi perlu diharamkan daripada membuat sumbangan politik secara langsung, tidak langsung atau berupa barangan, kata laporan itu, sambil menambah bahawa ini terpakai kepada semua lapisan kerajaan.

“Bagi memudahkan pematuhan, kontrak kerajaan di semua lapisan kerajaan mesti didedahkan dengan cara yang mudah diakses dan boleh dicari.

“Jika dibuktikan bahawa sebuah syarikat yang menerima kontrak kerajaan ada menyumbangkan bantuan kewangan kepada parti atau ahli politik, hukuman patut dikenakan ke atas kedua-dua syarikat dan parti atau ahli politik yang menerima sokongan,” petik laporan itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS