Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ADUN DAP minta kerajaan beku projek bangunan tinggi

Wakil rakyat DAP mewakili Tanjung Bungah Teh Yee Cheu menggesa kerajaan Pulau Pinang membekukan semua permohonan projek bangunan tinggi di kawasannya sehingga Pelan Struktur Pulau Pinang 2020 (PSP) selesai disemak.

Teks PSP yang diwartakan pada 2007 menyatakan kawasan Tanjung Bungah diletakkan di koridor pembangunan sekunder dan kepadatan pembangunan terhad kepada 15 unit setiap ekar.

Bagaimanapun keadaan itu didakwa tidak selaras dengan keadaan sebenar.

Berdasarkan kepada Akta Pembangunan Bandar dan Desa, PSP akan disemak semula setiap lima tahun.

Justeru Teh meminta kerajaan negeri menyelaraskan semua perbezaan itu dan mengembalikan status Tanjung Bungah sebagai kawasan koridor pembangunan sekunder.

"Sejak pelan itu dikaji semula, kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan pasukan teknikalnya perlu mengkaji berhati-hati semua permohonan projek bangunan tinggi di Tanjung Bungah, atau jika boleh membekukan semua permohonan untuk mengelak pemaju mengambil kesempatan dengan memaksimumkan kepadatan mereka di bawah koridor utama," katanya di sidang media di George Town hari ini.

Menurut Teh, lebih baik projek seumpama itu dibekukan sehingga persoalan mengenai taraf koridor diselesaikan.

Katanya ada banyak aspek yang kabur dalam pelan pembangunan berkenaan.

Teh mendakwa ada kira-kira 50 bangunan apartmen tinggi di kawasan diwaikilinya dengan lima projek lagi sedang dibina, manakala 20 yang lain di peringkat permohonan.

Kerajaan Pulau Pinang mula mengkaji semula pelan berkenaan sejak 2011 tetapi kata Teh proses itu berlangsung perlahan akibat persaraan pengarah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa.

"Selain itu mereka malah menukar perunding," katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS