Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Apakah Jamal benar-benar mahu 'bermandi darah', tanya DAP
Diterbitkan:  Oct 29, 2016 5:13 PM
Dikemaskini: 9:17 AM

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar ditanya sama ada beliau akan menahan Ketua Umno bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos berhubung kenyataan 'bermandi darah' atau melepaskannya sekali lagi.

"Saya ingin bertanya kepada Khalid sama ada polis akan menahan Jamal untuk disoal siasat atas kenyataan 'bermandikan darah' yang dibuat beliau.

"Atau apakah Khalid akan mengatakan sekali lagi ia hanya 'perang mulut' oleh Jamal, sama seperti apabila beliau menolak ikrar Jamal sebelum ini mengenai perang menentang BERSIH 5 sebagai tidak lebih daripada 'perang mulut'?," tanya Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok dalam kenyataan hari ini.

Pada hari Khamis yang lalu, Jamal semasa sidang media di ibu pejabat Umno Selangor berikrar untuk menyekat perhimpunan BERSIH 5.

"Kita tidak akan teragak-agak untuk berbuat apa sahaja untuk menghentikan perhimpunan BERSIH...Bagi saya, perjuangan kita akan berterusan walaupun jika bermandikan darah," beliau dilaporkan berkata.

Kok menambah, adalah tidak bijak bagi Khalid untuk mengenepikan apa-apa kenyataan Jamal sebagai pergerakan baju merah yang dipimpinnya kerana mempunyai sejarah keganasan.

"Khalid terlepas pandang fakta penting - bahawa kumpulan baju merah telah bertindak ganas terhadap siri jelajah BERSIH.

"Begitu jua, walaupun Jamal telah membuat kenyataan yang sama pada perhimpunan di Kapar Sabtu lalu dan menjelaskan bahawa 'bermandikan darah' itu bermakna baju merah berlumuran dengan darah sendiri dan bukannya orang lain, polis perlu melihat kenyataan itu secara," ujar Kok.

Beliau berharap Khalid akan memulakan siasatan mengenai perkara ini, kata Kok.

Kok juga mengkritik Umno kerana tidak menyekat Jamal.

"Adalah amat mengecewakan dan tidak bertanggungjawab untuk kepimpinan Umno berdiam diri mengenai 'keterlibatan dalam baju merah' oleh Jamal dan kalangan ahli Umno terhadap BERSIH.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS