Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

BERSIH sedang berbincang dengan pasukan peguam berhubung tuduhan bahawa gerakan reformasi pilihan raya itu ditaja oleh jutawan Amerika Syarikat, George Soros.

Satu dokumen yang didakwa dari jaringan geran antarabangsa, Open Society Foundation (OSF) mendakwa bahawa pengasasnya, Soros, mempunyai "kepentingan peribadi" dalam pilihan raya Malaysia.

Semalam Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga menteri dalam negeri mengarahkan agar dakwaan bahawa BERSIH, Merdeka Center dan Malaysiakini dibiayai Soros disiasat.

"Jika mereka mahu siasat kami, silakan. Setakat ini, untuk perhimpunan BERSIH 4 dan 5, wang itu adalah dari orang ramai.

"Kami sedang berbincang dengan peguam kami. Tindakan akan kami ambil bergantung kepada apa yang peguam kami kata," kata Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah kepada Malaysiakini hari ini.

Anggota Jawatankuasa Pemandu BERSIH, Rama Ramananthan menegaskan bahawa dana BERSIH adalah daripada orang ramai.

"Selepas BERSIH 4.0, kami juga kata terdapat kira-kira 34,000 pemindahan ke akaun kami. Jadi kami sangat terbuka tentang perkara ini.

"Kami akan terbitkan akaun yang telah diaudit tidak lama lagi," kata Rama.

Walaupun BERSIH tidak dinyatakan dalam dokumen OSF, New Straits Times (NST) dan The Malay Mail mengaitkan gerakan itu dengan Program Malaysia dalam laporan mereka.

Menurut NST, Maria berkata BERSIH menerima geran daripada OSF dan National Democratic Institute pada tahun 2010 dan 2011.

"Tetapi kami tidak menggunakannya untuk perhimpunan kami. Jumlah yang diberikan kepada kami hanya terdiri 11 peratus daripada dana yang diperoleh daripada orang ramai pada tahun 2011," Maria dilaporkan sebagai berkata.

Sejak itu, wang yang diperoleh adalah melalui sumber dalam negeri dan akaun BERSIH adalah telus, kata Maria.

Lihat Komen
ADS