Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ringgit: RM4.40 akhir tahun ini, RM4.30 awal 2018
Diterbitkan:  Jan 10, 2017 3:36 PM
Dikemaskini: 7:39 AM

Ringgit, yang dijangka bergerak antara 4.50 dan 4.60 berbanding dolar AS pada separuh pertama tahun ini, boleh meningkat kepada 4.40 menjelang akhir tahun berikutan unjuran harga minyak minyak mentah naik kepada US$70 setong daripada kira-kira US$54 sekarang ini.

Pakar Strategi FX Asia Standard Chartered Global Research Divya Devesh, berkata bank yakin terhadap kenaikan harga minyak dan ini akan menyokong ringgit.

"Kami menjangka ia akan naik lagi ke paras 4.30 pada awal 2018," katanya kepada pemberita selepas taklimat mengenai penyelidikan global bank, hari ini.

Divya berkata faktor lain yang akan menyokong ringgit ialah unjuran kenaikan kadar faedah Rizab Persekutuan AS yang telah stabil.

"Pasaran telah mengambil kira lima kenaikan kadar Rizab Persekutuan dalam dua tahun akan datang.

"Pada separuh pertama tahun ini, mungkin unjuran pasaran mula stabil dan jika ini berlaku, ia akan menyediakan sokongan positif kepada mata wang," kata Divya.

Beliau berkata dalam konteks unjuran kenaikan Rizab Persekutuan yang telah stabil dan harga minyak lebih tinggi, pelabur asing mungkin mahu meneliti semula portfolio mereka.

"Ringgit sedikit sebanyak tidak terkait dalam asas ini yang masih kukuh dan nilai ringgit masih menarik.

"Berdasarkan alasan ini yang menyokong ringgit, kami yakin pelabur asing akan mahu mengkaji semula kedudukan mereka yang akan mewujudkan aliran masuk kembali ke Malaysia," kata Divya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS