Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Keluarga Jho Low dibenar ganti pemegang amanah
Diterbitkan:  Jan 20, 2017 1:53 PM
Dikemaskini: 3:23 PM

Seorang hakim di New Zealand membenarkan ahli perniagaan kontroversi Malaysia dan anggota keluarganya mengawal harta dan saham di negara itu ketika mereka berdepan dengan penyitaan aset bernilai AS$370 juta.

Disember lalu, anggota keluarga Low Taek Jho yang dituduh terlibat dengan pengubahan wang haram, berkata akan mencabarnya di Mahkamah New Zealand bagi melindungi aset-asetnya daripada dirampas Amerika Syarikat (AS).

Empat anggota keluarga Jho Low juga memfailkan tindakan mahkamah di New Zealand dan Kepulauan Cayman untuk memindahkan pegangan mereka dalam harta tanah dan aset lain kepada pemegang amanah baru.

Aset-aset yang dirampas itu sebahagian daripada siasatan skandal 1MDB, yang menurut Jabatan Kehakiman AS, sebanyak AS$US3.5 bilion telah disalah guna.

Saman sivil itu bertujuan untuk merampas AS$1.4b aset yang didakwa berpunca daripada 1MDB untuk membeli harta tanah mewah di New York, Beverly Hills and London, lukisan terkenal dan jet peribadi.

Ia juga didakwa diboroskan untuk perjudian dan mendukung filem Hollywood lakonan bintang handalan Leonardo DiCaprio, The Wolf of Wall Street.

Usaha anggota keluarga Jho Low melindungi aset-aset mereka akan didengar oleh Hakim Kit Toogood di Mahkamah Tinggi Auckland hari ini.

Dokumen mahkamah mengandungi butiran terperinci kes itu dikeluarkan terlebih dahulu.

Mereka mendakwa kira-kira AS$265 juta dalam bentuk aset – daripada jet peribadi kepada rumah besar di AS, sedang dalam pertikaian.

Anggota keluarga Jho Low mahu menganggantikan pemegang-pemegang amanah sedia ada, iaitu Rothschild yang berpangkalan di New Zealand, dengan entiti di Kepulauan Cayman, FPP.

Rothschild didakwa tidak bertindak bagi menentang arahan rampasan oleh AS.

Keempat-empat anggota keluarga itu ialah Low Hock Peng, Goh Gaik Ewe, Low May Lin, dan Low Taek Szen.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS